Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Vad är din verksamhet?
Det verkar ju vara en samarbetsform mellan lantbrukare, av det lilla jag läst.
Jag kan tänka mig att ett gemensamt ägt AB står för lantbruksdriften och arrenderar mark och byggnader av de samarbetande lantbrukarna.
[/quote]
Får kolla mer imorgon och återkomma med förklaring.
Jag kan tänka mig att ett gemensamt ägt AB står för lantbruksdriften och arrenderar mark och byggnader av de samarbetande lantbrukarna.
[/quote]
Det kan ju tänkas, men då förstår jag inte varför begreppet driftsbolag används, istället för helt enkelt aktiebolag.
Nauclér m. fl. (1999) diskuterar alternativa former för samarbete bl.a. genom att bilda driftsbolag. Faktorer som
exempelvis brist på arbetskraft, avsaknad av full sysselsättning, samt brist på kapital i samband med expansion kan
motivera driftsbolag som utgör en långtgående form av s.k. horisontell integration mellan företag i samma led av
livsmedelskedjan (Bergman & Renborg, 1971). Verksamheten kan drivas som aktiebolag eller handelsbolag varvid
maskiner, byggnader, mark m.m. kan utgöra bolagets eller delägarnas egendom. I det sistnämnda fallet hyr företaget
resurserna av delägarna. En bärande idé i arrangemanget är dock att driften utgör en ekonomisk enhet vilket är
väsentligt då det ekonomiska resultatet, vilket i hög grad påverkas av pris- och avkastningsrisk samt finansiell risk,
skall fördelas mellan parterna.
Samverkan är emellertid ett relativt begrepp och kan utgöra allt ifrån lån av maskiner i utbyte mot gentjänster, hyra
av maskiner, maskinsamarbete i form av enkla bolag m.m. I en undersökning av svenska lantbrukare visade det sig
att ca 60 % praktiserade någon typ av enklare samarbete medan endast ca 20 % överhuvudtaget inte samverkade i
någon form. Gemensamt driftsbolag tillämpades av ca 2 % av lantbrukarna. (Föreningssparbanken, 2001)
Att ombilda en enskild firma till AB är ju inga större konstigheter.
Släktgården för en lantbrukare är inget man äventyrar genom att lägga in i ett AB som vilken utbytbar tillgång som helst.