Föra in varor i nytt företag.

1
Hej.

Har precis startat eget företag.

Nu vill jag föra in varor jag köpt de senaste 12 månaderna (som självklart är relevanta för företaget).

Jag har par frågor ang hur jag ska bokföra ett par inköp, Jag skriver hur jag gissar att man gör så får ni svara rätt eller fel:

1. Hur bokför jag sådant jag köpt för privata pengar men företaget ska äga det?
Tar jag pengar från "2010 eget kapital", och sen för in som "4000 Varor"?

2. Hur bokför jag inköp jag gör efter företagsstart, som jag betalat med mina "privata" pengar? Är det samma som punkt 1, fast in genom 2017 "Egna insättningar" istället?

3. Jag har ett inköp som ska in i företaget. Problemet med detta är att det är varor köpta över nätet, från tyskland. Jag har betalt svensk 25% moms på detta.
Dvs jag har ett exkl moms och ett inkl svensk moms med svenskt VAT-nr.
Hur gör jag här? Får jag tillbaka den momsen? Om inte, ska jag då föra in kvittot med priset utan moms?


Tack på förhand!


589
1
1. Jag skulle bokföra det kredit mot konto 2018 Egna insättningar. Om det sedan ska föras in på konto 4000 eller något annat kostnadskonto beror ju på vad det är.[br][br]2. Inte "istället", utan samma sak, ja. Om du använder 2017 eller 2018 spelar ingen roll.[br][br]3. Ja, du får tillbaka momsen. När du bokför steg ett blir det alltså kredit konto 2017/18, debet konto 4000 (eller annat kostnadskonto) och debet konto 2641 ingående moms (momsdelen av dina inköp).[br][br]Kanonbra att du har ett svenskt VAT-nr på fakturorna, det kan ibland hända att Skatteverket vill se kopior på inköpsfakturorna.
1324
4
I punkt 2 har du väl dessutom betalt moms på det du handlat. Så den momsen skall ju in på 2641 i vanlig ordning om du handlat från Sverige.[br][br]Hans
589
1
Ja, det har han ju gjort även på varorna i punkt 1, tydligen. Så visst ska momsdelen in på konto 2641, debet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.