Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
74
1

När ska jag deklarera? Företag registrerat Augusti 2010

Hej,
Jag registrerade enskild firma i augusti 2010 och fick för mig att jag skulle deklarera i slutet av året nu 2011.
Ska även jag deklarera senast 2 maj som alla andra, trots att jag inte haft företaget i ett år än?

Hur funkar det? Fick höra att man även kan förlänga perioden, vad är att föredra?
Toppskribent
1104
146
Datum för inkomstdeklarationen är alltid i början av maj, och där ingår då deklaration av verksamhet i enskild firma för föregående år.

Genom att du startade under andra halvåret 2010, så kan du ha förlängt startår t.o.m. 2011-12-31, då ska du deklarera först i maj 2012.

Förlängt startår är något man ansöker om vid registreringen, så det borde finnas uppgift om ifall du har det eller inte i de papper du fått från skatteverket. Att förlänga i efterhand tror jag inte man har kunnat göra förut, det är möjligt att det har förändrats.

Om det är att föredra att ha förlängt startår beror på hur den totala situationen ser ut.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.