Förenklat årsbokslut - Resultatrapport - kostnader

19
Hej!
Jag sitter med mitt förenklade årsbokslut för enskild firma och har två frågor.

Jag har köpt in varor kontinuerligt genom hela år 2010 och tagit ut en del av dem lite då och då som demo. Detta har jag skrivit upp på en lista och sedan bokförde jag det, allt sammanlagt, den 31/12 på konto demo 5900D och förändring av lager 4900K. I resultatrapporten ser jag ju nu att det antagligen blev lite knasigt med 4900-kontot. Vet någon hur jag skulle ha gjort?

När jag fyller i bokslutsunderlaget R5/R6/R7 ska man dela upp kostnaderna i två grupper;
Varor, material och tjänster.....och
Övriga externa kostnader

Gör jag rätt om jag tar kontoklass 4 på det förstnämnda och kontoklasserna 5, 6 och 7 på de övriga externa kostnaderna? Är lite tveksam när det gäller demo 5900....som egentligen kanske är varor.

Hälsar Mia
394
1
Det normala förfarandet, om lagret inte är för stort, är att göra en lagerinventering den 31/12 och därefter korrigera det bokförda lagret via 4900 och 1400 så man får ett riktigt värde på bokslutsdagen.[br][br]Man värderar lagret till det lägsta av inköpsvärdet eller försäljningvärdet och gör också ett eventuellt inkuransavdrag.[br][br]Bortskänkta eller förlorade produkter bokförs inte separat utan blir avdragna genom inventeringen.
Ulf Bjarme
19
Jag använder ganska mycket produkter som marknadsföring. Är det ok att göra enl ditt förslag om det blir en ganska stor summa?
394
1
Ja men det ska vara "affärsmässigt" för att få göra avdrag. Så du kan inte skänka bort produkter till vänner och bekanta bara för att vara trevlig.
Ulf Bjarme
19
Det är affärsmässigt.....isf annonser m.m. Går det då att bokföra det så som du föreslår eller ska jag lägga det som någon slags demo istället eftersom det är en kostnad som ingår så "markant" i mitt upplägg?
394
1
Du kan använda dig av en lagerinventering för att få med ett avdrag för förbrukade demoexemplar. [br][br]När varorna köptes in fick du avdrag för hela kostnaden och genom lagerinventeringen korrigerar du avdraget så att de osålda kuranta varorna ej blir avdragna. [br][br]Det är bra om du dokumenterar när, var och hur demoexemplaren har använts.
Ulf Bjarme
19
Ok. Det låter ju som en bra och smidig lösning. Tack så mycket för svar.[br]Mia

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.