Faktura från andra företag

70
1
När mitt företag får en faktura från ett annat företag, ska jag bokföra både fakturadatum och betalningsdatum? Hur bokför jag det?
40
1
Om du använder dig av kontantmetoden redovisar du endast en gång, när du betalar fakturan.[br][br]Använder du dig av fakturametoden ska du bokföra fakturan som leverantörsskuld när den kommer in och sedan ska du bokföra när du betalar den.[br][br]Exempel:[br]Faktura på 12500 på varor som du köpt in.[br][br]Konto 2440 (Leverantörsskuld) Kredit 12500[br]Konto 2641 (Ingående moms) Debet 2500[br]Konto 4000 (Varor) Debet 10000[br][br][br]När det är dags att betala den kan det se ut som så här:[br][br]Konto 1931 (Bankgiro) Kredit 12500[br]Konto 2440 (Leverantörsskuld) Debet 12500[br][br]
70
1
Jag har momsfri verksamhet så jag behöver väl inte bokföra ing. moms?[br]
632
3
Är det momsfri verksamhet bokför du givetvis ingen moms.
70
1
Ursäkta att jag ställer dumma frågor, har inte haft företag så länge så jag vill hellre fråga en gång för mycket än att det kanske blir fel. Här kommer en till dum fråga: Om jag bokför enligt kontantmetoden ska jag väl sätta verifikationerna i tidsordning utefter när de blir betalda alt. när jag betalat en faktura?
632
3
Ja, under förutsättning att du bokfört allt i kronologisk ordning.[br][br]Verifikationsnumren måste vara i ordning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.