Hur konterar jag det här?

10
Utgående moms under april, sammanlagt 120 000 kr.
Ingående moms under april, sammanlagt 73 000 kr.

Kontera momsredovisningen vid månadens slut samt överföringen till skattekonto.

Hur konterar jag det?

OBS! Frågan kommer från en Företagsekonomi B-läxa.
2066
2
Är det något specifikt du funderar på? Alla svar borde stå i ganska bra klartext i kurslitteraturen.[br][br]Börja med de parametrar du vet och placera dem på lämpliga konton, sen brukar det andra se mer vettigt ut när man gått igenom det mer metodiskt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Jag sitter verkligen fast på den där frågan.
632
3
Om du verkligen sitter fast så försöker jag väl hjälpa dig lite då.[br][br]Utgående moms finns på vilket konto?[br][i]2610.[/i][br][br]Ingående moms finns på vilket konto[br][i]2640.[/i][br][br]Vad är det som ska betalas i moms?[br][i]Jo, det är skillnaden mellan ingående och utgående moms.[/i][br][br]Om du betalar en leverantörsfaktura, hamnar den utgående momsen då i debet eller kredit?[br][i]De hamnar i kredit, eftersom det är en skuld till skatteverket som ökar.[/i][br][br]Alltså hamnar ingående moms i debet. Vilket konto ska jag då använda för att samla momsen vid månadens slut.[br][i]2650, avräkningskonto för moms.[/i][br][br]Hur blir då konteringen vid månadens slut?[br][i]2610 Debet 120 000[br]2640 kredit 73 000[br]2650 kredit 47 000[/i][br][br]På 2650 hamnar alltså skillnaden mellan 2640 och 2610. Och nu ser man att det är lika mycket på debetsidan som på kreditsidan.[br][br]Vid inbetalning till skatteverket krediteras bankkontot, 1930.[br]Debiteringen sker på konto:[br]Alternativ 1: 2650. Momsskulden blir då noll eftersom vi tidigare krediterade 47 000.[br]Alternativ 2: 1630. Kontot för skattekonto.[br][br]Vid användning av alternativ 2 måste man då sen kontera transaktionerna på skattekontot. Så när momsen dras från skattekontot så debiterar du 2650 och krediterar 1630, som du tidigare debiteras med momsbeloppet.[br][br]Skriver lite speciellt, men det är för att försöka få dig att förstå hur du kan tänka för att förhoppningsvis komma fram till ett svar själv, nästa gång.[br]
10
Tackar för svaret!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.