Konsultarvoden/lön till utlandsanställd (icke EU), arbetsgivaravgift?

1
Hej forum medlemmar,

Jag har en direkt fråga som jag undrar om ni kan hjälpa till med, föreställ er scenariot nedan:


Om man har ett svenskt aktiebolag och en projekt anställd konsult i utlandet
( Icke EU land som saknar dubbelskattingsavtal med Sverige). Måste man då betala svenska arbetsgivar avgifter och skatt för den konsulten, konsulten är inte svensk medborgare och är anställd samt bosatt utomalnds som ovan beskrivet?

Min gissning skulle vara att så inte är fallet men jag rådfrågar er experter?!

Tack för hjälpen

Anchor77

2066
22
Nej, du ska inte betala svensk skatt för en sådan person. Du skall dock fylla i lite papper till skatteverket och eventuellt landet du betalat pengarna till beroende på vilket land. Enklast att ringa skv och kolla vad som gäller.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Och den som gör jobbet skall troligen betala skatt i sitt land. I Sverige heter ju denna skatt SA skatt (och är samma % som FA skatten) men vad den heter där beror ju på vilket land. Och som Jonathan skrev skall du troligen skicka en årssammanställning till det landets skattemyndighet. [br][br]Hans[br]
27
Ett annat alternativ vore ju använda tredjepart mellan betalaren och mottagaren, till exempel Odesk, Elance, GAF, Guru eller liknande. I så fall får man en vanlig faktura från dessa system och tjänsteleverantören får deklarera på egen hand utbetalningar från de. [br]Fördelen med alla dessa elektroniska förmedlingsplatser är enkelhet och de tar över ens eventuell deklarationsplikt mot tredje länder och nackdelen är deras komission på 3-5% :)
Redovisningsbyrå i Stockholm http://www.contus-accounting.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.