Företagsform, mm!?

3

Hej på er och först och främst TACK för ett trevligt forum och fin hemsida!
Har tjuvläst här en hel del men aldrig reggat mig förens nu.

Jag har fått ett erbjudande som innebär att jag ganska så snart kommer starta eget. Tanken och "spåningarna" har funnits där i många år men nu verkar det som det bär av.
Sitter och skriver för fullt på min affärsplan och budget men tänkte bryta av med ett par frågor till er kloka!

Val av företagsform
Jag har kommit fram till att ett sk SUF med säte i England är det bästa alternativet för mig.

Varför?
AB
Vore det optimala men jag har tyvärr inga 50' som krävs. Inga lånemöjligheter finns heller.

EF
Inte aktuellt. Jag vill den första tiden ha verksamheten vid sidan av mitt ordinarie jobb för att kunna bygga upp en liten buffert i företaget. Jag ligger idag på gränsen för att få betala statlig inkomstskatt på mitt ordinarie jobb och det innebär att vinsten kommer att skattas bort. 🙁

SUF
Först och främst, billigt att starta! Jag får ett företagsnamn som är registrerat i hela Sverige.
Jag behöver inte ta ut någon lön utan kan ta "betalt" i form av skattefri utdelning. Dessa pengar kommer sedan att användas för att starta ett Svenskt ab som sedan kan överta/köpa det Engelska bolaget.

Tänker jag "vettigt" eller finns det några andra alternativ?

Korttidsfinansiering
För att bygga upp mitt startlager kommer jag behöva ca 30'. Att det finns riskkapitalister är jag fullt medveten om men hur fungerar det i praktiken?
Kan jag t ex gå ut med en förfrågan om en investering på 30' som återbetals efter 1 år med, låt oss säga 20% ränta? Eller måste man betala varje månad?
Jag är inte intresserad av att någon går in som delägare i bolaget. Inte i detta skede ialla fall.

För info så kan jag nämna att vissa av produkterna som ska säljas kommer att importeras från 4-5 tillverkare i usa. Inköpspris kommer vara ca 75-80:- ink moms och utpris ca 350-400:-. Jag har även, genom personliga kontakter, förhandstur på att bli generalagent åt minst två av tillverkarna.
Efterfrågan på produkterna är god.

Mvh
Herman

1165
16
Om du inte har lånemöjligheter till 50.000kr så att du kan starta ett AB, men vill låna 30.000kr i startkapital utan att släppa in denne i företaget så kommer du att ha ett problem där. När du dessutom inte har en enda krona att riskera själv i det hela och bolaget är ett en-punds ltd i England så börjar vi närma oss det som kan betraktas som omöjligt, åtminstone med 20% ränta.[br][br]Risken för den som lånar ut slantarna är alldeles för stor.
632
3
Håller med föregående talare.[br][br]Riskkapitalister är väl knappast vad du söker för övrigt, är väl egentligen ett lån där du är villig att betala bra ränta?[br][br]Jag råder dig att skaffa fram 50 000 och starta ett svenskt aktiebolag, aktiekapitalet kan sedan användas för att köpa lager osv.[br][br]Du ligger på gränsen till statlig skatt, men kan inte få lån? Kan du inte låna 50 000 blanco så kanske du har hus/lägenhet som går att låna upp på.[br][br]Någon god vän kanske kan tänka sig att låna ut lite pengar?[br][br]I vilket fall som helst så råder jag dig att starta ett svenskt bolag, eftersom du ändå behöver startkapital.
1324
4
Att starta , driva och sedan avveckla ett Engelskt ltd med svensk filial kostar nog i längden lika mycket som dom 50 000:- som behövs i ett AB. [br][br]Och sedan med ett AB har du kvar pengarna i företaget istället för att gett det till UK företagskonsulter. Särskilt att avveckla brukar kosta en hel del. [br][br]Hans
3
[quote author=swetrot link=topic=7634.msg35034#msg35034 date=1283344728][br]Om du inte har lånemöjligheter till 50.000kr så att du kan starta ett AB, men vill låna 30.000kr i startkapital utan att släppa in denne i företaget så kommer du att ha ett problem där. När du dessutom inte har en enda krona att riskera själv i det hela och bolaget är ett en-punds ltd i England så börjar vi närma oss det som kan betraktas som omöjligt, åtminstone med 20% ränta.[br][br]Risken för den som lånar ut slantarna är alldeles för stor.[br][/quote][br][br][i]Ingenting är omöjligt -det omöjliga tar bara lite längre tid...[/i][br][br]För att omformulera mig lite, jag behöver inte 30' i startkapital, jag behöver ca 30' för att knyta kontraktet med dom amerikanska märkena. Dom kräver tyvärr ganska så stora inköpsvolymer, något som jag egentligen inte vill göra. Jag vill hellre börja smått med fler märken än stort med få. Jag har redan lyckats pressa ner inköpsmängden avsevärt och förhoppningsvis kan jag pressa den ännu mer![br][br]Var skrev jag att jag inte lägger några pengar själv!?[br]Mina pengar lägger jag (en del just nu) på utvecklig av websidan, varumärke och design, inköp från svenska levarantörer osv...[br][br]Angående att jag inte får låna...[br]För att göra historien kort. Jag har redan lån, är ensamstående med 2 barn. För ca 2 år sedan drabbades jag(av olika anledningar) av en depression vilket gjorde att jag slarvade med min privat ekonomi. Detta resulterade i att jag idag har en betalningsanmärkning hos kronofogden på hela 27:-!!! Därför säger banken nej.[br][br]Självklart vill jag helst av allt starta ett AB, men det är ganska så ont om tid och jag vill hinna med tåget.[br]Men jag lyssnar på era råd och ska se om jag kan ruska fram 50' ur någons fickor! =)[br][br]Ps. Egentligen var väl min fråga hur det här med riskkapitalister fungerar![br][br][b]OT[/b][br]Ska man registrera företagsnamnet som bara [i]företagsnamnet[/i] eller som [i]företagsnamnet.se[/i]?[br][br]Tack för era svar, jag lär återkomma med fler! =)
632
3
Jag tycker att du bara ska registrera "företagsnamnet", annars blir lite mer låst känns det som, fast det kanske inte spelar någon roll.[br][br]I övrigt så är det väl så att riskkapital handlar om att någon köper in sig i ett företag, en viss del av aktierna till ett visst pris.[br][br]Vet inte hur mycket man ska gå in på det. Du bör inte ha en riskkapitalist i alla fall. Du måste få fram pengarna på annat sätt, att skänka bort en stor del i något riktigt bra, för att få fram 50 000 kr, det känns väldigt dumt i min mening.[br][br]Hoppas du kan hitta någon som hjälper dig med pengarna :)
3
[quote author=krjh link=topic=7634.msg35048#msg35048 date=1283370307][br]Jag tycker att du bara ska registrera "företagsnamnet", annars blir lite mer låst känns det som, fast det kanske inte spelar någon roll.[br][br]I övrigt så är det väl så att riskkapital handlar om att någon köper in sig i ett företag, en viss del av aktierna till ett visst pris.[br][br]Vet inte hur mycket man ska gå in på det. Du bör inte ha en riskkapitalist i alla fall. Du måste få fram pengarna på annat sätt, att skänka bort en stor del i något riktigt bra, för att få fram 50 000 kr, det känns väldigt dumt i min mening.[br][br]Hoppas du kan hitta någon som hjälper dig med pengarna :)[br][/quote][br][br]Angående företagsnamnet så känns det ju som du har helt rätt i det! =)[br][br]Har lyckats skrapa fram ca 25'. Någon som vet hur Almi ser på att låna ut resterande belopp när man har 27 kronor i betalningsanmärkning?[br]
1165
16
Prata med Almi, blir det rätt personkemi så brukar det inte vara ett hinder. Det är till och med så att du kanske skulle försöka ett varv till med banken, eller en konkurrerande bank som ser ett värde i att få en ny företagskund.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.