Hej på er och först och främst TACK för ett trevligt forum och fin hemsida!
Har tjuvläst här en hel del men aldrig reggat mig förens nu.
Jag har fått ett erbjudande som innebär att jag ganska så snart kommer starta eget. Tanken och "spåningarna" har funnits där i många år men nu verkar det som det bär av.
Sitter och skriver för fullt på min affärsplan och budget men tänkte bryta av med ett par frågor till er kloka!
Val av företagsform
Jag har kommit fram till att ett sk SUF med säte i England är det bästa alternativet för mig.
Varför?
AB
Vore det optimala men jag har tyvärr inga 50' som krävs. Inga lånemöjligheter finns heller.
EF
Inte aktuellt. Jag vill den första tiden ha verksamheten vid sidan av mitt ordinarie jobb för att kunna bygga upp en liten buffert i företaget. Jag ligger idag på gränsen för att få betala statlig inkomstskatt på mitt ordinarie jobb och det innebär att vinsten kommer att skattas bort. 🙁
SUF
Först och främst, billigt att starta! Jag får ett företagsnamn som är registrerat i hela Sverige.
Jag behöver inte ta ut någon lön utan kan ta "betalt" i form av skattefri utdelning. Dessa pengar kommer sedan att användas för att starta ett Svenskt ab som sedan kan överta/köpa det Engelska bolaget.
Tänker jag "vettigt" eller finns det några andra alternativ?
Korttidsfinansiering
För att bygga upp mitt startlager kommer jag behöva ca 30'. Att det finns riskkapitalister är jag fullt medveten om men hur fungerar det i praktiken?
Kan jag t ex gå ut med en förfrågan om en investering på 30' som återbetals efter 1 år med, låt oss säga 20% ränta? Eller måste man betala varje månad?
Jag är inte intresserad av att någon går in som delägare i bolaget. Inte i detta skede ialla fall.
För info så kan jag nämna att vissa av produkterna som ska säljas kommer att importeras från 4-5 tillverkare i usa. Inköpspris kommer vara ca 75-80:- ink moms och utpris ca 350-400:-. Jag har även, genom personliga kontakter, förhandstur på att bli generalagent åt minst två av tillverkarna.
Efterfrågan på produkterna är god.
Mvh
Herman