Eget kapital

13
Hej,

Jag har en fråga ang. eget kapital. När jag läst om vad eget kapital är så har jag förstått det som att det är företagets "skuld" till mig. I detta räknas bla. mina insättningar,uttag,företagets vinst/förlust vid årets slut.

Men när jag tittar runt i olika trådar på nätet så har jag läst att man skall nollställa skatteskuld (inbetalad moms) mot detta konto.. Men i mitt huvud går inte detta ihop, om jag har betalt 100´ i moms är det väl inte något som ökar företagets "skuld" till mig??

Nån som kan förklara för mig, eller simmar jag VÄLDIGT långt ut på nordsjön nu??

Mvh
632
3
Om du har årsmoms.[br][br]Det är ju du, ditt personnummer, i din vanliga deklaration som ditt företags resultat och momsredovisning ska in. Därför är det du som är skyldig att betala skatt.[br][br]Men du tar ju lämpligtvis ut pengar från företaget för att betala eventuell restskatt.[br][br]Om du ska betala moms på 100 000 kr efter årets slut så är det ju du som ska betala detta, och på vis ökar företagets skuld till dig.[br][br]Ungefär så, om jag förstått dig rätt. Hoppas jag förklarade tydligt nog, känner att jag vimsade lite.
394
1
Man kan kanske tänka så här:[br][br] Har man som företagare helårsredovisning av momsen och man blir skyldig Staten t.ex. 100 000 kr vid årsslutet så får man förvalta dessa pengar tills de ska betalas in i samband med skatteavräkningen. [br][br]Man har då formellt gjort en egen insättning i sitt företag, vilket  avspeglas som en ökning av det egna kapitalet tills momsen ska betalas.[br]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.