Är detta rätt? Inköp från EU-land och Lager bokföring

5
Hej.

Jag har kollat runt ett tag nu på internet för att försöka få ihop denna bokföringen, är dock osäker på om detta är rätt??


Jag har köpt hem kläder till ett varulager från England (säljaren har skrivit mitt VAT nr på fakturan)

1920 Bankkonto                                                  Kredit 12480,04 kr
4056 Inköp varor 25% EU                                    Debet 12074,40 kr
5700 Frakter och transporter                                Debet 405,64 kr

2615 Beräknad utg. moms på varuförvärv EU        Kredit 3120,01 kr
2645 Beräknad ing. moms på förvärv utland          Debet 3120,01 kr

1400 Lager                                                          Debet 12074,40 kr
4900 Förändring av lager                                      Kredit 12074,40 kr


Ha det gott
5
Ingen som kan svara på om det är rätt eller fel???
1324
2
Eftersom jag inte bokför lager så har jag ingen aning om dom 2 sista . Men resten ser OK ut. [br][br]Hans
632
3
Det är helt okej att bokföra som du gör. Men om du ständigt bokför både in och ut ur lager så är det bättre att bokföra direkt mot lager, istället för mot 4056. När du säljer bokför du: Kredit lager, debet 4056 och sedan försäljningen.[br][br]Använder du något av dem här bokföringsprogrammen där man inte överhuvudtaget behöver kunna bokföring för att använda, så gissar jag att 4056 är kopplat mot 2615,2645 samt mot rätt ruta på momsdeklarationen. I så fall gör du helt rätt så som du föreslagit i ditt första inlägg.
5
Tack för svaren.. [br]Jag använder mig av iOrdning som bokföringsprogram.[br]
8
Väcker liv i denna tråd.[br][br]Jag kör med Visma SPCS Administration.[br][br]Jag har handlat från England via mitt HB.[br][br]2440 kredit 10 000 kr[br]4056 debet 10 000 kr[br]2615 kredit 2500 kr[br]2645 debet 2500 kr[br][br]Detta verkar bli korrekt i skattedeklarationen.[br][br]Jag skulle dock vilja att det blev bokfört på de respektive konton som sakerna egentligen hör till istället för 4056 (Inköp varor 25% EU).[br][br]Jag har tre konton jag vill ha in det på.[br]4011 debet 4000 kr[br]4012 debet 4000 kr[br]5710 debet 2000 kr[br][br]Är det bara att sätta[br]4056 kredit 10 000 kr[br]eller blir det fel då?[br][br]Ursäkta min totala okunskap men jag skyller på att klockan är mycket ;-)
1073
139
Javisst gör du så.[br][br]Generellt gäller att om du har debet-bokfört ett konto med ett visst belopp och vill nolla denna bokföring så krediterar du aktuellt konto med samma belopp.[br]
1324
2
Dock är det ju viktigt att då se upp med momsrapporten. Flyttar du bort dom 10 000:- från konto 4056 så lär dom ju inte komma upp på momsrapporten rad 20 längre. Så då får du fixa det manuellt eller så gör du flytten mellan kontona på momsperiodens sista dag efter du tagit ut momsrapporten. [br][br]Hans
8
Det är själva momsrapporten som jag är orolig för. Det är alltså bara för själva momsrapporten man måste hålla på och krångla? Nu är ju momsen inlämnad igår för min del. Då är det alltså lugnt att bokföra om så som jag skrev så att man ser vad man köpt in lite lättare. Om jag får säga det så känns det som ett dåligt system. Blir ju en massa extra jobb hela tiden.
2066
2
Det är programmets sätt att hålla reda på vilken ruta på momsrapporten vilka summor hör till. Du kan göra på de sätt som föreslagits ovan, eller skapa nya konton om det är ofta förekommande inköp. T ex 4011 för inköp i Sverige, 4021 för samma typ av inköp från utlandet. Du kan då ordna kontoinställningarna så det hamnar på rätt ställe automatiskt.[br]Och nej, det är inte världens mest smidiga system, men det har jag inte hittat något bokföringsprogram som är :(
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
[quote author=ottoangel link=topic=6920.msg34647#msg34647 date=1282134530][br]Det är själva momsrapporten som jag är orolig för. Det är alltså bara för själva momsrapporten man måste hålla på och krångla? Nu är ju momsen inlämnad igår för min del. Då är det alltså lugnt att bokföra om så som jag skrev så att man ser vad man köpt in lite lättare. Om jag får säga det så känns det som ett dåligt system. Blir ju en massa extra jobb hela tiden.[br][/quote][br][br]Om du kluddar runt efter du skickat momsrapporten så är det ju viktigt att datumen på denna "kludda runt" verifikation ligger på föregående momsperiod (dvs samma som momsrapporten) så du inte lägger in kredit 4056 med dagens datum. För då blir ju nästa momsrapport skruvad. [br][br]Hans
8
Hans F - Med andra ord kan jag inte ändra det till ett konto jag tycker är bättre i efterhand?[br][br]Jag inser nu att jag även har missat se till att få med detta på momsrapporten för tidigare perioder i år. Kan man göra det i efterhand? Jag fattade inte att det var något viktigt innan. Kollade faktiskt med min revisor innan om mina konteringar var korrekta och det tyckte han men han tog det väl för självklart att jag skulle inse att allt skulle in på momsrapporten med.
1324
2
Viktigt och viktigt. Det är ju inga pengar involverade så du lär ju inte få någon straffavgift. Så jag vet inte. [br][br]Vill man ändra så kan man göra det genom att skicka en ny rapport. Skickar du via nätet är det ganska enkelt. Annars får du begära blanketter.[br]Gjorde själv en ändring 2006. Och då jag under denna tid hade månadsredovisning blev det 12 uppdaterade rapporter. Och det var inga problem. Mer än att skatteverket skickade ut ett beslut per ändring och varje beslut innehöll 17 sidor. Kallar jag miljövänligt.  I mitt fall blev det dock lite extra inbetalningar men det var OK också. [br][br]Hans 
2066
2
[quote author=ottoangel link=topic=6920.msg34735#msg34735 date=1282641532][br]Kan man göra det i efterhand? Jag fattade inte att det var något viktigt innan. [br][/quote][br][br]Det går att göra rättelser i momsrapporterna. Vet inte alls vilka belopp som är inblandade. Skv har koll på att det stämmer hyffsat, har själv pratat med dem några gånger när leverantörer och jag haft olika uppfattning om vilken period saker skulle redovisas på - deras system plingade till och sa att det inte stämde med vad som rapporterats in från leverantörer i Europa...[br][br]Min erfarenhet är att skv oftast är resonabla, ring dem och berätta att det blivit fel på någon momsrapport och fråga om de vill att du ska skicka in rättelser, om du är noga :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.