Jag har lite funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på, då jag är relativt novis inom området. Jag och min sambo är studenter, vilket vi kommer vara ett antal år framöver. Vid sidan av studierna har vi tänkt att starta upp en liten verksamhet, där vi köper in varor billigt och säljer dyrt. :mrgreen:
Vi har båda 100% CSN-lån och jobbar så mycket vi kan utan att komma upp i beloppet för att bli återbetalningsskyldig på våra CSN-lån.
Vi har inga som helst ambitioner om att plocka ut några pengar i vare sig lön eller eventuell utdelning de närmsta åren utan har som avsikt att återinvestera all eventuell vinst i vår verksamhet.
Vårt startkapital (inköp av varor) kommer ligga på runt 5-20tkr, så med det i åtanke betyder det att vi antingen startar handelsbolag eller köper ett färdigregistrerat SUF.
För att göra räkneexemplet lätt, säg att vi nu skulle starta ett handelsbolag och köper in varor för 20tkr (alla kostnader inkluderat) som vi säljer för 40tkr:
IB: 1910 debit 20tkr, 2010 kredit 20tkr.
LB1 4010 debit 20tkr 1910 kredit 20tkr.
LB2 3010 kredit 40tkr 1910 debit 40tkr.
Då har vi gjort ett rörelseresultat på 20tkr som måste tas upp till beskattning i våra deklarationer? Problemet är ju då att vi hamnar över gränsen för vad vi får tjäna utan att bli av med CSN. Hur kommer man förbi det problemet?
Säg att jag istället innan balansdagen köper in nya varor för hela beloppet som finns i kassan (kredit 1910, debit 4010), om jag förstår det hela rätt så skulle balansomslutningen se ut såhär?
Tillgångar:
1400 debit 40tkr
Eget kapital och skulder:
2010 kredit 20tkr
2019 kredit 20tkr
Resultatet förblir det samma då sålda varors kostnad (4010) debiteras med förändringsposten i lagersaldot? (1400) 60tkr-40tkr = 20tkr?
Om det då inte påverkar resultaträkningen, skulle det då betyda att vi skulle behöva skjuta till ytterligare kapital för att kunna betala skatt på rörelseresultatet?
Ber om ursäkt för att jag skriver en halv roman. Men måste man ha ett AB för att kunna återinvestera kapitalet utan att det påverkar ens egen inkomstdeklaration? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Mvh