När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Förstår inte riktigt hur du tänker. [br][br]Fraktkostnaden är ju en kostnad du har och inte kunden har. Och betalar du den från Paypal? [br][br]Jag skulle nog ha bokfört enligt följande. [br][br]1932 Debit Paypal Konto 149,38 /denna summa måste stämma med vad du fick in på Paypal kontot) [br]6570 Debit Bankkostnader 8,62 [br]3051 Kredit Försäljn varor, ored 1 126,40[br]2611 Kredit Utg moms förs inom Sv, ored 31,60[br][br]Sedan har du ett kvitto från postsverket (eller vad du nu använder)[br]Det bokför du separat som en kostnad för dig. [br][br]5710 Debit Frakt/transp/försäkr varudistr 51 28,00 [br]2641 Debit Debiterad ingående moms 7,00 [br]1930 Kredit 35,00[br][br]1930 är ju det konto som du betalt frakten från och eftersom jag inte vet det gissar jag på 1930. Men jag tvivlar iallafall att du betalar från paypal. [br][br]Hans
Hej Hans![br][br]Tack så jättemycket för hjälpen. [br][br]Nej jag betalade frakten med mitt bankkonto och inte genom paypal. [br][br]1932 är ett konto jag själv har skapat för paypal .. [br][br]Ska testa så som ni sa och se ifall jag lyckas få det rätt.[br] [br]Tack än en gång för ert snabba svar! [br][br]Lance[br]
Hej Hans. [br][br]Gjorde som ni sa och det verkade funka utmärkt. [br][br]Vill läga till att kunden betalade in 158 :- [br]men 8,62:- gick till PAypal som avgifter. [br][br]Det kvarstod 149,38[br][br]Då borde jag bokföra som ni sade va? Eller borde jag längst upp i [br]1932 Paypal konto ha 158 istället för 149,38? För då balanseras det ej. [br][br]Lance
Du skall ju givetvis knappa in den summa som du ser i kontoutdraget från paypal. Och hur det ser ut vet jag inte. Tar man ut en transaktionlista i paypal skall ju den följa en verifikationslista på konto 1932 i varje transaktion. [br][br]Som jag skrev vet jag inte hur paypal hanterar en sådan transaktion. [br]Antingen sätts 149,38 i betalningen och då bokför du som tidigare inlägg beskrev.[br][br]Eller så sätts 158 in på kontot och på nästa rad dras sedan avgiften på 8,62.[br]I detta fall skall du ha 2 verifikationer. [br][br]nr1. [br]1932 Debit Paypal Konto 158,00 [br]3051 Kredit Försäljn varor, ored 1 126,40[br]2611 Kredit Utg moms förs inom Sv, ored 31,60[br]nr2[br]6570 Debit Bankkostnader 8,62 [br]1932 Kredit Paypal Konto 8,62[br][br]Det gör förvisso inget att även här bokföra allt som en transaktion men kanske bättre att följa bokföringen med kontoutdrag i början. Shortcuten kan man göra när man blir varm i kläderna. [br][br]Hans
Hej Hans.[br][br]På paypal fungerar det såhär. [br][br]När kund har betalat 158 :- så dras avgifterna direkt som i det här fallet ligger på 8,62:-[br][br]Så summan som sedan kommer in i mitt paypal konto är 149,38. [br][br]Ska jag då göra som ni först sade? [br][br][br][br][br][quote author=Hans F link=topic=6753.msg31771#msg31771 date=1268022819][br][br]1932 Debit Paypal Konto 149,38 /denna summa måste stämma med vad du fick in på Paypal kontot) [br]6570 Debit Bankkostnader 8,62 [br]3051 Kredit Försäljn varor, ored 1 126,40[br]2611 Kredit Utg moms förs inom Sv, ored 31,60[br][br]Sedan har du ett kvitto från postsverket (eller vad du nu använder)[br]Det bokför du separat som en kostnad för dig. [br][br]5710 Debit Frakt/transp/försäkr varudistr 51 28,00 [br]2641 Debit Debiterad ingående moms 7,00 [br]1930 Kredit 35,00[br][br]1930 är ju det konto som du betalt frakten från och eftersom jag inte vet det gissar jag på 1930. Men jag tvivlar iallafall att du betalar från paypal. [br][br]Hans [br][/quote]