Nya bokföringsfrågor!

15
Nu är jag tillbaks igen. Nu har det gått ett tag och jag är igång. Men vartefter jag håller på så stöter jag på patrull!



1. Jag har köpt in varor från EU och "betalar således inte moms". Jag vet hur jag bokför detta, dock så har jag debiterat konto 4010 istället för tex. 4056, inköp av varor EU 25%. Är detta ok, jag menar det har ju bara drabbat mig själv eftersom jag måste manuellt räkna ut vad jag skall skriva i skattedeklarationen? Måste jag ändra det jag har gjort eller kan jag börja bokföra på detta konto nästa månad?



2. Jag har betalt min hyra och på fakturan är min del av fastighetsskatten särredovisad, måste jag bokföra den under konto 5191 fastighetsskatt eller kan jag klumsumma det under 5010?



3. Jag har heller inte särredovisat frakten utan tagit den summan på 4010 också. Är det ok?



4. när jag bokför mina dagsrapporter så krediterar jag konto 3051 förs varor 25% Sv istället för 3100 försäljning köpta produkter eftersom den inte fann i kontoplanen för enskildfirma i spcs. Är det något problem eller kvittar det?



Med förhoppning om svar



/Peter
720
Du kan använd precis vilka konmton du vill, det finns ingen lag som säger hur du ska använda dig av olika konton när du bokför. I övrigt så när det gäller fastihetsskatten så bokar du det som en del av hyran då det inne fyller någon funktion för dig som hyresgäst att särredovisa denna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.