En fråga till

15
Företaget är "precis" nystartad. Jag har inte bokfört något ännu. Allting vi har köpt än så länge, inredning etc. har vi betatalt med privat kort. Hur bokför man detta? Alltså inköp av varulager men pengarna kommer direkt från den egna fickan?



/Peter
589
1
Titta bland kontona 2011-2019. Där finns ett konto som heter egna insättningar. [br] [br]Inköp av kläder blir alltså: [br]Debet konto 4010 [br]Debet konto 2641 [br]Kredit konto 20xx (kommer inte ihåg vilket konto det är, har inte många enskilda firmor som kunder).
15
Tack Jorgen för snabba svar! [br] [br]/Peter
15
Skall kontot eget kapital inte öka då, när man gör egna insättningar! Det räknas väl som en egen insättning när jag betalar med "privata" pengar för varuinköp? [br] [br]/Peppe
507
1
[quote="Star_Peppe"]Skall kontot eget kapital inte öka då, när man gör egna insättningar! Det räknas väl som en egen insättning när jag betalar med "privata" pengar för varuinköp? [br] [br]/Peppe[/quote] [br] [br]Kredit är korrekt! [br] [br]Det är ju en skuld ditt företag har till dig själv!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
507
1
[quote="Star_Peppe"]Skall kontot eget kapital inte öka då, när man gör egna insättningar! Det räknas väl som en egen insättning när jag betalar med "privata" pengar för varuinköp? [br] [br]/Peppe[/quote] [br] [br]Kredit är korrekt! [br] [br]Det är ju en skuld ditt företag har till dig själv!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.