Många frågor ang. Bokföring enskild firma

15
Hallå,



jag var student en gång i tiden så jag trodde att jag var ganska haj på bokföring! Så var inte fallet har jag kommit på!



Frågorna kommer inte i någon direkt ordning utan jag tar det vartefter jag kommer på!



1. JAg har köpt en vattenkokare till butiken. Är detta rätt? 1930: 387kr. 1200:309.60 samt 2641 77.40? Att använda konto 1200 känns skumt?



2. Eftersom det är en enskild firma som omsätter under 20 prisbasbellop så är det väl bara restvärdesavskrivning som gäller? Hur bokför man det?



3. Är det bara inventarier som kostar över 5000 sek som skall bokföras som en tillgång. Även om den kostar mindre än 5000 kr men skall användas under flera år. Tänk vattenkokare eller tex. galgar till en klädesbutik?



4. Om tex. vattenkokaren inte skall bokföras som en inventarie villket konto skall det då bokföras på? Har även köpt massa småprylar när jag inredde butiken. Typ en skruvmejsel borrmaskin skruvar etc.



5. Kontot 4010 heter inköp av materiel och varor! Om jag skall sälja kläder och köper in kläder. skall det bokföras på 4010? EX. 1930: 1760 4010: 1408 2641:352kr. Är detta riktigt?





6. Jag kommer ihåg från bokföringskurser för sådär tio år sedan att vi använde ett konto som hettet kostnad sålda varor. Men när jag tittar i boken bokföring av björn lunden så skall man använda konto 3010 vid försäljning!



7. Hur har jag koll på lagret? Om jag lägger andra saker på 4010, alltså sånt som jag inte skall sälja, hur har jag koll på kontot då? Kan någon vara så snäll och förklara lager biten för mig.



Jag vet att det blev mkt på en gång. Men jag är tacksam för svar.



MVH



Peter
589
1
1. Hoppas att du menar att du bokför på kreditsidan när det gäller 1930. [br]Nej, du bokför inte en vattenkokare på konto 1200. Den bokför du på ett kostnadskonto (förbrukningsinventarier, t.ex.). [br] [br]2. Lite osäker på det. [br] [br]3. Du KAN/får ha en lägre gräns än 5.000 kr, men du måste inte. Lägre än 3.000 skulle inte jag dra gränsen, dock. Så länge firman går bra är det ju ingen fördel för dig att aktivera som tillgång. [br] [br]4. Förbrukningsinventarier, Förbrukningsmaterial. För att ta två konton som är mer lämpliga. Köp en bok om bokföring så får du lite tips. [br] [br]5. Ja, det är riktigt. Om du med 1930 menar att du bokför på kreditsidan och att du bokför på debetsidan på konto 4010 och 2641. [br] [br]6. "Kostnad sålda varor" är ett samlingsnamn som brukar användas i bokföringskurser. Motsvaras i det närmaste av kontona i 40-klassen. [br] [br]Blandar du inte ihop kostnad med intäkt nu? Kostnad sålda varor är just det, en kostnad alltså. T.ex. ditt klädinköp ovan. På konto 3010 bokför du intäkten när du säljer kläderna. [br] [br]7. Om du inte har något program för att hålla koll på lagret (och det antar jag att du inte har när du driver en så liten verksamhet) så inventerar du lagret på bokslutsdagen. Inköpsvärdet på det som då finns i lager bokar du konto 40xx (lagerförändring) kredit och konto 1400/1410 (eller något däromkring) debet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.