Verifikation reg. avgift till bolagsverket?

32
Bokför registreringsavgiften till Bolagsverket nu (har EF) och undrar om meddelandet jag fått via brev från Bolagsverket kan användas som verifikation för inbetalningen?
Detta meddelande är alltså det jag fick som talar om att mitt namnförslag är under behandling och att jag ska betala dem 900kr.

Går det bra att använda detta brev som verifikation eller måste jag använda ett utdrag från banken som visar den verkliga pengaöverförelsen?

Jag tänkte när man får en faktura och betalar den använder man ju den som verifikation också så där behöver man ju inge annat men jag fick för mig det kanske var annorlunda med denna avgift eftersom detta brev inte är en korrekt faktura enligt dem termer som definierar en faktura.
1073
139
Du kan iofs använda brevet som verifikationsunderlag och bokföra det som en faktura.[br][br]Fast egentligen kan du strunta i att bokföra den här avgiften eftersom den inte är avdragsgill, när det gäller enskild firma betyder det samma sak som att betala med skattade pengar ur egen ficka.[br]
32
[quote author=stifor link=topic=6311.msg30222#msg30222 date=1261955630][br]Du kan iofs använda brevet som verifikationsunderlag och bokföra det som en faktura.[br][br]Fast egentligen kan du strunta i att bokföra den här avgiften eftersom den inte är avdragsgill, när det gäller enskild firma betyder det samma sak som att betala med skattade pengar ur egen ficka.[br][br][/quote][br][br]Strunta i att bokföra den är nog inte smart eftersom jag betalat med företagets pengar och alla affärshändelser ska ju bokföras enligt lag. Så... bokföra den kommer jag att göra. :)[br][br]Däremot bokför jag den under "Övriga ej avdragill kostnad".
1073
139
Det  jag menade var att du kan vänta med  bokföringen tills pengarna betalas från företagskontot och då bokföra det som eget uttag.[br][br]Men visst kan du boföra det som en ej avdragsgill kostnad, effekten blir densamma.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.