Hur bokförs uttag ur handelsbolag?

74
När man ger sig själv lön ur handelsbolaget, kallas det "lön", "uttag" eller "utdelning"?

Och framförallt, var i kontoplanen bokförs det?
1324
4
Du använder eget kapital på samma sätt som en enskild firma. [br][br]Eftersom man är fler än en ägare av ett HB så använder varje ägare sin egen nummerserie. [br][br]Ägare 1. 2010-2019  (2013 = eget uttag)[br]Ägare 2  2020-2029  (2023 =eger uttag)[br]osv[br][br]Hans[br]
74
Tack för svaret! [br][br]Men nu prövar jag ut SpeedLedger, och där fick man vid uppstart välja "egen firma" eller "aktiebolag" och det senaste året var 2008. (Känns konstigt att de inte uppdaterar sin tjänst, vågar man verkligen använda den då?)[br][br]Och därför har jag BAS aktiebolag 2008 (för nån här sa att har man HB så väljer man AB och inte EF). Och de där posterna verkar inte finnas i kontoplan BAS 2008 aktiebolag som presenterad av SpeedLedger  :'(
74
Jag kontaktade SpeedLedger som rekommenderade mig att byta till BAS 2000 Handelsbolag. Det krävde att jag tog bort mitt räkenskapsår, dvs slänga hela bokföringen, men eftersom jag inte gjort så mycket så var det ingen förlust.
394
1
Det finns något som heter SIE filer dvs bokföringsprogrammet kan exportera och importera verifikationer.[br][br] Om du exporterar de verifikationer som gjorts som en SIE4 fil och sparar den lokalt på din dator så kan du via den importera verifikationerna till det nya företaget du skapat hos speedledger.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.