Momsavvikelse

13
Jag gör företagts momsredovisning i programmet SPCS och har de senaste månaderna fått en momsavvikelse där vi betalat för mycket moms. Hur hanterar/korrigerar jag detta, både praktiskt och redovisningsmässigt?



/j
488
Hurdå avvikelse, menar du? Är den inbetalda momsen större än den bokförda? Har du betalat lika mycket som du har skrivit på momsdeklarationsblanketten?
13
Jag har bokfört för mycket moms på konto 2611 i förhållande till intäkten. [br]Jag har ännu inte gjort skattedeklarationen, d v s betalat in momsen för månaden, men däremot stängt månaden i SPCS-programmet. [br] [br]Ska jag stryka och bokföra om momsen samt göra om momsrapporten för månaden eller hur går jag till väga? [br] [br]/j
13
En följdfråga dök upp medan jag satt och tittade. Jag ser att jag bokfört förskottsbetalningar från kund (K 2420) tillsammans med utgående moms (K 2611). Ska man bokföra momsen i detta läge eller vänta till tjänsten är utförd? [br] [br]Eftersom förskott från kund (2420) är skuldkonto så tas inte detta belopp upp i momsrapporten som "Momspliktigt belopp" i SPCS. Jag misstänker att det är orsaken till den avvikelse som uppstår i momsrapporten, d v s att den bokförda momsen är större än vad den ska vara? [br] [br]/j
488
Jag skulle isåfall ta med förskottsbetalningen som försäljning på min momsdeklarationsblankett, och sedan hålla reda på det till nästa månad (eller när du nu bokar upp försäljningen) så att försäljningen inte blir redovisad då också. Såna där automatiska momsrapporter har sina begränsningar. Olika slag av periodiseringar (som ditt fall) klarar programmen i allmänhet inte.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.