Bokföra vinster

8
Hejsan,



Jag undrar hur jag skall bokföra vinster som köpts in i min firma och sedan givits till vinnaren av respektive tävling vi anordnat?



Jag har en hemsida på vilken medlemmen kan tävla och sedan motivera varför just denne skall vinna. Sedan kan de vinna prylar som USB-minne, MP3-spelare och dylikt.



Hur bokför man detta? Kan man dela ut vinster på detta vis eller måste sociala avgifter etc. också läggas på?



Kan ni förklara hur detta går till - gärna med exempel från en kontoplan (t.ex. debet 1910, kredit..... osv).



Tack så mkt för er tid!
488
Har du kollat vilka lagar som gäller för lotterier och tävlingar? Jag kan dem inte själv men jag vet att området är reglerat.
8
Ja, lotterier är ju reglerat av lotteriinspektionen. Men tävlingar som är en prestation får ha en vinst kopplad till sig - och så är fallet här. [br] [br]Så frågan hur jag bokför kvarstår :cry:
488
Jag tänkte mest på ifall det är någon vinstskatt?
8
[quote="Karin i Västergötland"]Jag tänkte mest på ifall det är någon vinstskatt?[/quote] [br] [br]Vinstskatt får vinnaren själv betala. Men är det OK för företag att köpa in varor och sedan ge bort dem i tävlingar? Hur bokför man detta?
488
Logiskt sett borde det väl inte vara BÅDE vinstskatt och arbetsgivaravgift. Det var därför jag frågade om vinstskatt. Men jag kan faktiskt inte ett dugg om tävlingsvinster så du får nog läsa på någon annan stans. Lycka till!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.