lager, ingångsinventarie, moms, affärsresor, överskott m.m.

1
Hejsan!

Jag driver en enskild firma och är nybörjare på det här med bokföring, jag har läst i två av BL infos böcker... men har ändå en del frågetecken. Jag skulle vara enormt tacksam om någon kunde hjälpa mig och reda ut dem.



Jag har köpt in produkter i mitt företag som jag ska ha till försäljning, jag har dock inte sålt några ännu. Jag läste något om att inköpskostnaden inte är ett giltigt avdrag när jag köpte dem, utan först när jag säljer varorna. Och att de ska avskrivas. Är det så, och isåfall hur funkar detta, hur ska jag bokföra inköpet...?



Jag ska stoppa in min dator, som ingångsinventarie i mitt företag. Jag har förstått att jag ska ta marknadsvärdet på datorn. Att jag inte får lyfta momsen. Men sedan stod det något som gjorde mig förvirrad. Att hela beloppet inklusive moms skulle tas upp... är alltså hela beloppet med momsen inbakad avdragsgillt?

Eller hamnar momsen som en icke avdragsgill utgift?



Jag har köpt några saker i england i butik, alltså med engelsk moms påslagen. Ska det bokföras +/- svensk moms på beloppet utan engelsk moms å den engelska momsen som en icke avdragsgill utgift?



Jag har åkt buss i england på en företagsresa. Det ska inte läggas på någon svensk moms på det eller hur, eftersom det inte är något som jag tar med mig till sverige?



Jag har köpt internetdomän och webhotell av två företag som jag trodde var svenska, men betalningen gjordes via visa kort i US dollar, på betalningsinformationen står inget om moms. Ska man misstänka att det är så att jag har handlat av ett företag som är registrerat i annat land, vad händer isåfall med momsen, ska jag lägga på den på samma sätt som när jag köper varor ifrån annat eu-land? Webhotellet har nu gått i kk så jag kan inte ta reda på något från dem.



När jag har gjort resor från min bostad till olika affärer för att köpa material och produkter till mitt företag, räknas bussbiljetterna som "affärsresor" dvs avdragsgillt?



När jag vid årets slut har ett överskott i mitt företag, då måste jag ta ut det som eget uttag och betala egenavgift samt skatt, eller hur? Men om jag vill att pengarna ska kunna vara kvar i företaget obeskattade till nästa år för att kunna investera, är det då man använder periodiseringsfond/expansionsfonder? Hur funkar det lite kortfattat?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.