HJÄLP!!!/Maria

2
Hejsan!

Enskild hårförlängnings firma med kontantmetoden och förenklat årsbokslut!
HJÄLP!!!??? Jag hade ingen aning om att jag inte fick köpa ut av mitt eget företag  :-\
Jag har alltså bokfört att jag köpt en borste av mig själv.. Dessutom för mindre penning än vad jag säljer till mina kunder. 40 sek / 60 sek... Jag har dessutom satt in dem på mitt konto tillsammans med inkomster från mina kunder och även bokfört det...
Jag hoppas innerligt att någon här kan hjälpa mig hur jag skall korrigera detta!!!

// Maria
1079
139
Visst får du "köpa" av din egen enskilda firma.[br][br]Det du inte får göra är att köpa för ett lägre pris än vad andra betalar. Så det du ska korrigera är så att priset blir detsamma som för andra (dvs 60 istället för 40 kr).[br]
2
Det var konstigt.. Läste i en bok att man måste föra särskild bok ifall man köper ifrån sitt eget företag och till markndsvärde (Vad menar boken med särskild bok Och hur vet jag vad marknadsvärdet ligger på?)[br][br] Men TACK för ditt svar.. :D[br]Hur gör jag då pappersmässigt med kvittona.. Skriver ett nytt kvitto till mig själv och sparar båda och hänvisar korrigeringen till båda?[br][br][br]/ maria
1079
139
Marknadsvärdet är det ordinarie pris du använder till dina kunder.[br][br]Vet inte vad som menas med "särskild bok", men det du ska göra är att bokföra mellanskillnaden (20 kr) och som pappersunderlag kan du väl ha ett form av kvitto på 20 kr eller en notering om korrigeringen.[br][br]Jag vet inte hur du bokfört från början, men sådant här borde bokföras som eget varuuttag på Debetsidan och intäkt på Kreditsidan.[br]
1324
4
Glöm inte momsen. [br][br]Det är därför man skall notera i en bok vad man tar ut. För under deklarationen skall detta med. [br]Nu skulle jag nog i detta fallet skriva ut ett kvitto som om vem som helst har köpt borsten av dig och då bokföra det som alla andra försäljningar. Då hanterar ju bokföringen av kvittot momsen.  Vid dessa summor behöver man ju inget namn på köparen på kvittot. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.