3 frågor om bokföring

2
Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag har några frågor.
1. Jag har tagit ett lån innan jag startade min enskilda firma. Lånet var på 100000 och 35000 av det var i form av en kredit. Pengarna har jag använt till inköp och uppstart av företaget och än så länge använder jag mig av krediten för att kunna göra mina inköp (förhoppningsvis slipper jag det snart). Jag betalar amortering och räntor på själva lånet och så blir det kreditkostnader så länge jag använder mig av krediten. Hur bokför jag detta på bästa sätt?
2. Jag har en leasingbil i företaget. Hur bokför jag de kostnaderna på bästa sätt?
3. Hittills har jag betalat bensinkostnaderna privat. Jag tänkte att när jag deklarerar så kommer jag att dra av 18,50 per mil så jag får ju tillbaka det då. Är det fel tänkt av mig?

Jag ska använda Mamut Office Professional.

//Sanna

1324
4
1. När du tar lånet och får in pengar på bankkontot. så bokför du [br][br]1930  D  99550:- [br]6570  D  450:-  (exempelvis uppläggningsavg)[br]2350  K 100000:-[br] [br]När du sedan amorterar och betalar ränta. [br][br]1930  K 3250:-[br]2350  D 2000:- amortering[br]8410  D 1250:-  ränta. [br][br]2. Jadu detta med bil i företaget kan man köpa hela böcker om. Så jag tar inte upp det här. Men kostnaden bokförs som all annan kostnad.  Dock är det lite speciella regler vad gäller momsen. Jag överlåter detta till någon annan. [br][br]3. Bensin privat. Inga problem. Men att du skall få dra 18,50 per mil är helt fel. [br]Detta kommer att ligga under regeln för tjänstebilar. [br]Så för det första. Använder du bilen privat 100 mil/år eller mer ELLER om du använder den 10 ggr privat/år så måste du förmånsbeskatta bilen i deklarationen. Obs att resor från hemmet till kontoret (om det nu inte ligger hemma är) är privatresa. [br]Sedan finns ju privat drivmedel under tjänstebilsreglerna och då får man dra 9,50 om du kör på bensin/etanol och 6,5 om diesel . Och detta är per mil i tjänsten.[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.