Observationskonto

19

Här är jag lite tveksam vid val av konto men affärshändelsen måste bokföras . Vad säger ni om ett tillfälligt konto som ska nollställas så fort som möjligt, som ett obskonto?

Tack på förhand
2066
2
Va?[br][br][quote author=Djeni link=topic=5838.msg28253#msg28253 date=1254082483][br]Vad säger ni om ett tillfälligt konto som ska nollställas så fort som möjligt, som ett obskonto?[br][/quote][br][br]Ja.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
19
Innehåller baskontoplanen något observationskonto eller är det jag som bestämmer vilket nummer kontot ska ha?[br][br]/Djeni
20
Hej![br]Har du fått något svar på din fråga? [br]jag undrar nämligen samma sak.. Hittar dock inget observationskonto i kontoplanen.[br][br]
Hälsningar
Emil
394
1
Det finn mycket riktigt inget observationskonto i BAS kontoplanen då det ju är ett konto som bara används tillfälligt och som ska nollas så fort som möjligt. [br][br]En del använder 1900 som syns bra i rapporterna först bland kassakontona. Andra 9999 sist bland kontona, vilket har den nackdelen att det inte kommer med på resultatrapporten i de flesta bokföringsprogram.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.