Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Medlem
19

Observationskonto

Här är jag lite tveksam vid val av konto men affärshändelsen måste bokföras . Vad säger ni om ett tillfälligt konto som ska nollställas så fort som möjligt, som ett obskonto?

Tack på förhand
Toppskribent
2066
22
Va?

[quote author=Djeni link=topic=5838.msg28253#msg28253 date=1254082483]
Vad säger ni om ett tillfälligt konto som ska nollställas så fort som möjligt, som ett obskonto?
[/quote]

Ja.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Medlem
19
Innehåller baskontoplanen något observationskonto eller är det jag som bestämmer vilket nummer kontot ska ha?

/Djeni
Hej!
Har du fått något svar på din fråga?
jag undrar nämligen samma sak.. Hittar dock inget observationskonto i kontoplanen.

Hälsningar
Emil
Engagerad medlem
394
1
Det finn mycket riktigt inget observationskonto i BAS kontoplanen då det ju är ett konto som bara används tillfälligt och som ska nollas så fort som möjligt.

En del använder 1900 som syns bra i rapporterna först bland kassakontona. Andra 9999 sist bland kontona, vilket har den nackdelen att det inte kommer med på resultatrapporten i de flesta bokföringsprogram.
Ulf Bjarme
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.