Ett par frågor gällande bokföring / skatter för ung företagare

17
Hej,

Jag har drivit ett företag i två år nu. Har definitivt stärkt mitt CV och mig "som varumärke" - bidrog till att jag fick en väldigt bra fast anställning hos ett internationellt känt företag (skrev på kontrakt i fredags). Rent ekonomiskt har det däremot inte varit perfekt. Ligger efter en del med skatterna dessutom, men ingenting som inte går att lösa inom det kommande året.

Har nu däremot tänkt granska beloppet som ska in i skatter ur ett "worst case scenario". Insåg då - och hoppas innerligen att jag har läst korrekt - att som ung företagare så har jag lägre skattesatser än vanligt.

Var inne på skatteverkets hemsida och kollade för året 2008 & 2009 - åren mitt bolag har varit verksam. Rätta mig om jag har fel, men det är väl arbetsgivaravgiften + egenavgiften som är den totala skattesatsen? Så det är de fälten som jag ska granska bland skatteverkets information om skatter?

Eftersom jag är född 1988 så har jag automatiskt lägre arbetsgivaravgifter. Så för år 2008 så var det 21.31% snarare än det vanliga; 32.42%

Vad gäller egenavgifter så är det beroende på karensdagar. Lägre om man endast har en karensdag. Vilket enligt Skatteverket är - om inget annat är angett vid registrering - det vanliga. Så eftersom jag inte har något minne om att jag ändrat karensdagar så bör alltså den lägsta egenavgiften gälla för mig. För 2008: 20.45%.

Så om jag tänker rätt bör alltså mina skatter för 2008 respektive 2009 se ut som nedanstående:

2008
Arbetsgivaravgifter: 21.31%
Egenavgifter: 20.45%
Totalt: 41.76 %

2009
Arbetsgivaravgifter: 15.49%
Egenavgifter: 15.07%
Totalt: 30.56 %

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunde verifiera detta genom att snabbt bara granska Skatteverkets skattetabell för 2008 respektive 2009 och att ha året som jag föddes - 1988 - som exempel.

Men bara för att testa mina kunskaper med en liten fråga. Säg att jag fått betalt en faktura på 10.000 (för enkelhetens skull) under år 2008 och 2009. Jag har använt beloppen direkt som eget uttag. Då är alltså skatten som jag ska betala för 2008 respektive 2009 följande:

Formel
10.000 / (( 100 - totala skatteprocenten) / 100) = X
X = mitt uttag på 10 000 + skatterna som ska in för det
Skatten som ska in för uttaget = X - 10 000

2008
10.000 / 0.5824 ≈ 17170

Så jag ska alltså betala 7 170 kronor i skatt för de 10.000 kronor som jag tog ut som eget uttag år 2008.

2009
10.000 / 0.6944 ≈ 14 400

Och då för 2009 - med samma logik - så ska jag betala 4 400 kronor för de 10 000 kronorna som jag tog ut som eget uttag.

Har jag tänkt rätt?
Stämmer mina skattesatser?

Är oerhört tacksam för bekräftelse av mina ekvationer av någon som är lite mer erfaren 🙂
Om jag får den godkänd så kan jag räkna ut det korrekta belopp som jag måste få in till skatteverket, utifrån de totala belopp som jag tagit ut som egna uttag och ännu inte beskattat.

Tack på förhand.
1324
4
Som enskild företagare betalar du egenavg och a-skatt. Arbetsgivaravg betalas bara på anställda. [br][br]% talen beräknas ju på företagets vinst efter avdrag av schablonen. 2008 var den 17% och 2009 14%. [br][br]Så med kommunalskatt på 32% så blir siffrorna[br][br]2008  (32%+20,45%)*83%  = 43%[br]2009  (32%+15,07%)*86%  = 40%[br]Sedan har du ju grundavdrag, jobbskatteavdrag osv så det blir lägre. [br]Men kom ihåg att det räknas på företagets vinst och är helt oberoende av om du tagit ut det med eget uttag eller inte. [br][br]Hans
17
Tack Hans.[br][br]Ja det är jag medveten om - att det är intäkter minus utgifter som resulterar i vinst. Så skatten blir beroende av vinsten snarare än de uttag som tagits av den.[br][br]Jag har däremot väldigt svårt att hänga med i din uträkning av skatterna dock. Vad innebär egentligen schablonsavdrag och varför görs en sådan i din uträkning?[br][br]Och slutligen när du säger: "Sedan har du ju grundavdrag, jobbskatteavdrag osv så det blir lägre." menar du lägre som i lägre procent än 43 respektive 40 eller lägre resterande belopp för mig. Det vill säga högre procent än 43 respektive 40.[br][br]En annan fråga dessutom; medför det ingen minskning på kommunalskatten om man är född efter 1983?[br][br]Tack återigen Hans.[br][br]
1324
4
Jadu. Detta med schablon är ett påfund som skatteverket har hittat på.  Och anledningen är att man vill likställa skattetabeller för arbete och företagande. [br]Betänk att när du får lön på ett arbete så dras a-skatten som kommunalskatt på din lön. Sak samma betalar arbetsgivaren arbetsgivaraavg på din lön. I får du 10000:- i lön så får ju arbetsgivaren en utgift på 15,49% för arbetsgivaravg. Så arbetsgivaren har då haft en utgift på 11549:- . [br][br]Om man då jämför att du har en vinst på 11549:- så blir det ju fel summa a-skatt om du räknar 32% kommunalskatt på denna jämfört med arbetstagarens 32% på dom 10 000:- [br][br]Därför har då skatteverket bestämt att du skall göra ett schablonavdrag på 14% på den högre summan. Då hamnar du nästan på 10 000:- . [br]Så se schablonavdraget som ett avdrag av den egna egenavgiften. Dessa 14% är inte helt exakt men SKM vill att man använder det. Sedan justeras avdraget automatiskt vid nästa deklaration till att vara exakt avdrag för betalade egenavgifter. [br][br]Summan skatt som jag räknar blir för hög i min beräkning under förutsättning att du inte har så hög vinst så du tvingas betala statsskatt. Detta sker runt 350 000:-[br][br]Men att det blir för högt beror ju på att man när man deklarerar inte betalar skatt för dom första kronorna man tjänar. Detta kallas grundavdrag och avdraget beror lite på var du ligger på skalan. Dock betalas egenavg från kr. 1[br]Sedan har vi ju regeringens favorit jobbskatteavdrag (där vi får ännu mer nästa år) som man har på inkomst . Exakt vad avdraget blir beror helt på var du ligger i din totala inkomst.  Men skulle du ex ha en total vinst på 200 000:- så skulle skatten minska med ca 11 900:- [br][br]Här är min favorit när det gäller skatteuträkning. [br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/prelskatteutrakning09ink1.html[br][br]Skriv in din data längst upp. Och företagets vinst i fält 100. [br][br]Exempelvis om företagets vinst är 200 000:- och kommunalskatten totalt 32:00 så skulle du som ungdom betala 73827:-  = 39,91%[br][br]Sedan förresten. Hur har du gjort med momsredovisning. ? Siffrorna jag räknar men är ju under förutsättning att momsen är fixad och betald. [br]Och sedan snackar du om 2008. Har du inte deklarerat i maj. Då lär du väl åka på lite avgifter för att det kommer för sent. [br][br]Hans
17
Jag är fortfarande relativt osäker gällande schablonavdrag. Tror jag förstår, men ska ta och läsa om det i en utav de böcker jag köpt kring enskilt företagande / bokföring.[br][br]Kan även vara lite tydligare och faktiskt nämna beloppen som gäller. För det hamnar definitivt under 350 000 kronor exklusive moms per år. Långt därifrån.[br][br]Jag startade mitt bolag i september 2008 och fick in 96.000 kronor exklusive moms. Momsen är betald - för alla perioder. Har skött momsen och skattedeklarationerna felfritt. Efter alla utgifter och inköp av datorer från mig som privatperson så är det drygt 25.000 (har inte min bokföring här, så jag avrundar till närmaste tal) exklusive moms som återstod som vinst för 2008. Detta är utan att jag räknat med något schablonavdrag.[br][br]Nu under år 2009 så har det varit väldigt lite arbete via mitt företag. Har studerat under våren och företaget som var min kund drabbades hårt av finanskrisen - vilket medförde mina nuvarande "problem" med skatterna. Jag levde på företagskortet under studieperioden i vetskap om att en beställning som skulle "ställa allt till rätta" skulle komma in från min kund, men när sommaren kom och arbetet startades så lade företaget ner alla projekt. Så därav blev det inga ytterligare fakturor, endast obeskattade uttag. [br][br]Men totalt sett så har mitt företag dragit in 70 900 exklusive moms under 2009. Har en ny kund nu i två månader - innan min fasta anställning, som kommer att ge mig ytterligare 48 000 exklusive moms. Så totalt landar det på  118 900 kronor exklusive moms för 2009. Sedan kommer jag ju att jobba som fast anställd så ingen inkomst kommer gå via företaget.[br][br]Nu är detta långt ifrån sant. Men jag räknar med att tagit ut 70 900 kronor som egna uttag - bara för att bedömma worst case scenario. Det är en del utgifter som ska räknas bort därifrån, men det känns bättre att planera min ekonomi som om hela beloppet ska beskattas. [br][br]De 48 000 som jag kommer få in nu de närmaste månaderna kommer gå oavkortat till mitt skattekonto.[br][br]Vad skulle du gissa att skatterna skulle landa på Hans? Förstår definitivt om du inte orkar göra matten för någon annan. Bara att säga till :) Jag är alltså född 1988 och bor i Stockholms län. Är medlem i svenska kyrkan (ska ta bort det inför 2010). Jag använde den uträkningen du länkade till och angav:[br][br]Kommunalskatt: 29.58%[br]Kyrkoavgift: 1.03%[br]Begravningsavgift: 0.07%[br][br]Men den tog mina 70900 och sade att endast 47.000 var "beskattningsbar förvärvsinkomst" - antar att detta är på grund av schablonavdraget (?). Men under "Att betala" så hamnade det på ringa 18.284. Om det är sant så går jag i taket. Dock vågar jag inte tro på det - varav jag vore ytterst tacksam för assistans att tolka uträkningen Hans. Att du får forum-beröm känns inte tillräckligt - vill gärna kompensera dig på ett bättre sätt.[br][br]Tack återigen. Och som sagt; säg till om du tycker att jag begär för mycket av dig att dubbelkolla min uträkning. Men det känns som om jag måste ha gjort fel om det landar på så lite som 18.284 för en vinst på 70 900.[br]
2066
22
Känns ganska rimligt om du inte har haft några andra inkomster.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
Nej, det är de enda inkomsterna jag har haft. Förutom bidrag för studierna i våras från CSN, men det är ju ingenting som påverkar detta.
2066
22
Ja. Sen vet jag inte vad som hände med de 25000 du sa att du gick plus för 2008, och så får du räkna med de 48000 du uppger att du kommer tjäna ytterliggare i år. För att få en korrekt uträkning behöver du också ta med lönen från din anställning i beräkningen (dina totala inkomster påverkar skatten). Men med lite överslagsräkning känns det som dina 48000 borde täcka skatten du kommer få betala.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Under förutsättning att du kan dra av datorn direkt (5000:- var ju gränsen för inventarier 2008). Så bör ju dom 25 000:- som är kvar inte ge många kr i skatt. Dock får du ju räkna med egenavgiften där. [br][br]Schablonen 2008 var 17% så av dom 25 000:- blir 25 000:-  * 83% = 20750:-det som skall in i deklarationen fält 100.[br]http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/skatteutrakning09ink1.html[br][br]Totalt är du då skyldig 5675:- . Sedan har du deklarerat ?. Annars lär det bli några tusen i straffavg.  Att det blir så lite beror på att du har grundavdraget. dvs du betalar ingen a-skatt för dom 17400:- utan bara egenavg. [br][br]2009. [br]Där bör du räkna med all inkomst. Så för företaget har du ju en vinst på 70900:- + 48 000:- = [br]118900:- Med schablonavdraget blir det 102254:- som hamnar i fältet 100 på[br] http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/prelskatteutrakning09ink1.html  (obs detta är en annan sida).[br][br]Så här blir skatten 30231:- . Så totalt för företaget är du skyldig ca 36000:- [br][br]Sedan eftersom du fått jobb så kommer dom ju dra skatt på din lön. Och eftersom den dras enligt tabell 31 så kan det ju bli lite fel bl.a då du redan har utnyttjat hela grundavdraget i företaget men tabell 31 förutsätter att man använder 1/12 per månad av det. [br]Så det kan bli någon tusenlapp mer i skatt slutet. [br][br]Men du ligger rejält under dom 48 000:- du har på väg in iallafall. [br][br]Hans
17
Tack återigen Hans! Väldigt utförligt svar.[br]En fråga däremot; du säger att jag inte ska betala a-skatt eftersom jag har grundavdraget? Vad ligger grundavdraget på? Kommer det samma gälla trots högre vinst år 2009?[br][br]Men om jag har förstått allting korrekt så ska man räkna ut sin skatt genom att:[br]1) Ta vinsten minus schablonen = X[br]2) Betala egenavgifter för X[br]3) Betala A-skatt för X (om man har högre inkomst än vad grundavdraget ligger på)[br][br]Om vi bortser från lönen som jag kommer få för November + December - hur säker kan jag vara på att blanketten som vi fyller på online ger mig korrekt svar?
1324
4
[quote author=Turtle link=topic=5836.msg28526#msg28526 date=1255173722][br]En fråga däremot; du säger att jag inte ska betala a-skatt eftersom jag har grundavdraget? Vad ligger grundavdraget på? [br][/quote][br][br]Tror att första steget i grundavdraget är 18100:- per år. Det var nämligen där gränsen för skatt/inte skatt ligger när jag räknade på pojkens sommarjobb.  Så har man tjänat under 18100:- blir a-skatten 0:- [br]Sedan är det ju så att grundavdraget gäller alla. Så tjänar man 25 000:- så betalar man a-skatt för skillnaden mellan 25k och 18,2k (faktiskt) . [br]Så förvisso varierar avdragets storlek lite vad man ligger. Se denna skrift[br]http://www.skatteverket.se/download/18.6d02084411db6e252fe80009053/grundavdrag2.pdf[br][br][quote author=Turtle link=topic=5836.msg28526#msg28526 date=1255173722][br][br]Om vi bortser från lönen som jag kommer få för November + December - hur säker kan jag vara på att blanketten som vi fyller på online ger mig korrekt svar?[br][/quote][br][br]Jo den beräkningen som du gör på skatteverkets hemsida är 100% rätt under förutsättning att du fyllt i 100% rätt. http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/prelskatteutrakning09ink1.html[br][br]Hans
17
Ah ok. Med andra ord kommer jag betala a-skatt för skillnaden mellan 18100 och 25000 för år 2008 och 70900 + 48 000 för år 2009. Naturligtvis beroende på hur grundavdraget var för respektive år.[br][br]Ok, men den räknar alltså för alla skatter som en enskild näringsidkare har? Så den räknar med a-skatt och egenavgift? Jag kan på något vis inte tro att skatterna för 70 900 + 48 000 blir lite mer än 36.725. Och då skriver jag in 118 900 i fält 100 och inte summan efter schablonen. Annars (räknat utefter schablonen) blir det som du säger Hans 30.231. Känns väldigt lite. Kan inte riktigt tro på siffrorna :)[br][br]Min tidigare ångest bildades utefter logiken att egen företagare oftast betalar omkring 60% i skatt. Och eftersom jag tagit ut hela beloppet som egna uttag så tänkte jag att beloppet som skulle beskattas var:[br][br]70 900 / 0.4 = 177 250[br]177 250 - 70 900 = 106 350 [br][br]Så jag vågar nästan inte tro på att min uträkning (även om jag är väldigt okunnig inom ämnet) skulle sänkas med 76 119 kronor för att stämma med verkligheten :)[br][br]Glad blir man i alla fall :)
1324
4
När man säger summor som detta så är det oftast 2 saker till man lägger på. [br][br]1. Momsen. Säljer man bara till privatpersoner så kostar det ju 400:- för kunden per timma om man inkl moms som han inte får dra av. Men den delen har du ju redan skött. [br][br]2. Om man går över brytpunkterna (ca 350 000 resp 450 000 efter avdraget för schablon) så tillkommer ju statsskatt 20 resp 25% . Och då kan det ju bli mycket skatt. [br][br]Hans 
17
Ok, momsen är hanterat. Förlåt för sent svar på ditt senaste inlägg förresten Hans F.[br]Jag har en sista fråga innan detta är avklarat.[br][br]Skatterna är under kontroll, men har en fråga gällande bokföring. Vid flera tillfällen har pengarna på mitt privata konto tagit slut, kortet för mitt privata konto gått sönder och liknande. Vid dessa tillfällen har jag handlat privat på mitt företagskort. Naturligtvis utan att bokföra det som företagets utgifter. Jag funderar dock om det är nödvändigt - enligt lag - att bokföra alla dessa transaktioner i företagets bokföring.[br][br]För egentligen är ju dessa utag / köp samma sak som att ha tagit ett eget uttag från företaget. Så det beloppet plus det kvarstående i företaget när året tar slut är ju det som beskattas - med samma procent.[br][br]Så kan man helt enkelt ignorera alla privata köp på kortet och endast bokföra de som är relevanta för företaget? Kvarstående summa är ju det jag använt som "egen lön" och bör beskattas normalt. Ingenting som egentligen bör finnas i bokföringen, om man nu inte vill ha koll på det av eget bruk.[br][br]Men om man nu måste, enligt lag, bokföra även egna, privata köp på företagskortet. Räcker det med att bokföra transaktionen som privat och ange min banks referensnummer för transaktionen i egenskap av kvitto?[br][br]Min förhoppning är att bara kunna deklarera och bokföra allting nu som enbart har handlats för företagets räkning och ta resterande som privat bruk - även om de handlats på företagets kort. Bör väl inte vara några problem?
2066
22
Du behöver bokföra det du handlat privat som eget uttag, om inte annat så för att kunna stämma av och ha koll på att du räknat rätt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
Ok, men behöver kvitto sparas för en sådan transaktion (privat) eller duger kontoutdrag från min bank? För kvitto vad gäller köp till företag är ju viktigt att ha för att verifiera att det är relevant för företaget, men vad man har handlat privat känns det inte som om jag behöver intyga, bara nämna summa och ge en referens till transaktions numret från min bank. Eller?
2066
22
Yes, du behöver inget kvitto för företagets räkning på saker du köpt privat. Det räcker för den delen att skriva ett eget kvitto (verifikation) på att du tagit ut pengarna från bolaget. Det finns inte något rimligt enkelt sätt som jag känner till att lyckas betala mer skatt än att skatta för det privat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Jag skulle använda kontoutdraget som verifikat på eget uttag[br][br]Hans
17
Kalas. Bör poängtera återigen att det rör köp på företagskortet främst. Att jag handlat mat med kortet exempelvis. Det kommer jag att bokföra som ett eget uttag, men endast ha bankens verifikationsnummer som "kvitto" snarare än att kopiera de hundratals kvitton som jag lagt i en låda.[br][br]Ska sätta mig med detta till helgen nämligen och då blir det skönt att bara kunna lägga undan alla kvitton snyggt och kopiera bankens verifikationsnummer istället.[br][br]Men naturligtvis behålla kvitton för köp som berör företaget; dator, program, böcker etcetera.[br][br]Tack återigen för all hjälp.[br]Det här forumet är super!
1324
4
Tycker du skall sluta att blanda privatekonomi och företagsekonomi. Om inte annat brukar det trigga skm att gräva djupare än nödvändigt vid en ev revision. Och den tiden som det kostar kunden man tjänat pengar istället. [br][br]Själv har jag ett GE bankkort för privatköpen. Och gör eget uttag för att fylla på . Kostar gratis. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.