Ombilda Enskild Firma till Aktiebolag

10
Hej!

Jag har nu haft min enskilda firma i drygt två år, det börjar rulla på bra och inkomsterna rullar in. Problemet är att jag nu får betala statlig inkomstskatt på inkomsterna från enskilda firman och det innebär att jag får betala 57% skatt på vinsten från firman.

Jag har läst på nätet att ett Aktiebolag har 20% skatt och att det är förmånligare att ha ett aktiebolag när man betalar statlig inkomstkatt, stämmer detta?

Ni som har gjort resan från enskild firma till aktiebolag kan kanske komma med tips.
Vad jag har läst på nätet så börjar ombildningen att man skickar in papper till bolagsverket, sedan behöver man en revisor har jag läst. Hur lång tid tar ombildningen?
Är det någon kostnad för ombildning?

Om jag ombildar under hösten 2009, hur mycket av enskilda firmans vinst ska jag ta upp i ab:et? jag vill helst få så lite skatt som möjligt för 2009.

;)


1165
15
Lön som du tar ut från aktiebolag skattas på samma sätt som från enskild firma. Däremot finns det en del upplägg man kan göra föra att jämna ut det hela i ett AB. Men i grunden är det inga stora skillnader, då skulle ju ingen ha enskild firma.[br][br]Jag skulle rekommendera dig att kontakta en revisionsfirma för lite konsultation om vad som kan göras med nuvarande firma och vad som blir skillnaden med en annan företagsform.
394
1
På plussidan för AB är utdelningsutrymmet på 120000 kr (2009) som beskattas med 20 % i fåmansbolag och att du kan undvika statlig inkomstskatt på löneinkomsten. För vinst som behålls i aktiebolaget är skatten numera 26,3 %[br][br]På minussidan kostnaden för en godkänd revisor (kommer antagligen inte att behövas 2010/2011)[br][br]På Bolagsverket hemsida finns alla upplysningar för att själv skapa och registrera ett AB.
Ulf Bjarme
1324
4
En sak som man inte skall glömma angående dessa ca 120 000:- som man får ta ut som utdelning och då betala mindre skatt är när man kan ta ut pengarna. [br][br]Utdelning från ett AB kan endast företas efter att bolaget gjort sitt bokslut och sedan i ett styrelsemöte (med sig själv i ett enmansAB) bestämt detta. Så har man bokföringsåret som kalenderår i sitt AB så kan man alltså först ta ut pengarna för 2009 när bokslutet är klart någon gång runt mars/april 2010. [br][br]Sedan finns det ju sätt att skjuta upp skatten även i en Enskild Firma. Men detta förutsätter ju att man har något magert år framöver.[br][br]Hans
2360
49
De flesta på detta forum tror jag har enskild firma, inte på grund av att vinsten blir för hög för det finns det alldeles utmärkta vägar att gå för en del. Med ekonomistyrning kan man få behålla en stor del av sin inkomst, men det är det få som känner till. Med AB har man låst sina pengar förutom löneuttag. Redovisningsmässigt är det kostnader man kan unvika som EF, men att få struktur på det hela kan det löna sig att anlita någon erfaren ekonomikonsult.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
[quote author=Ulf Erik link=topic=5480.msg26386#msg26386 date=1244742033][br]På plussidan för AB är utdelningsutrymmet på 120000 kr (2009) som beskattas med 20 % i fåmansbolag och att du kan undvika statlig inkomstskatt på löneinkomsten. För vinst som behålls i aktiebolaget är skatten numera 26,3 %[br][br]På minussidan kostnaden för en godkänd revisor (kommer antagligen inte att behövas 2010/2011)[br][br]På Bolagsverket hemsida finns alla upplysningar för att själv skapa och registrera ett AB.[br][/quote][br][br]Det var detta jag ville komma åt "du kan undvika statlig inkomstskatt på löneinkomsten".[br]Idag betalar jag kommunal skatt, ingen statlig inkomstskatt på en lön på ca 27.000/mån.[br][br]Allt jag tjänar över 27.000 blir det statlig inkomstskatt på. Har jag då en försäljning på 20.000 kr per månad försvinner 57% i skatt i enskild firma och jag får behålla 8600 netto.[br][br]Hur undviker man statlig inkomstskatt i ett ab menar du?[br] 8)[br]
394
1
I ett eget AB bestämmer man själv sitt löneuttag och kan moderera efter den statliga inkomstskatten.[br][br]Gränser för statlig inkomstskatt:[br][br]2010 års taxering (inkomståret 2009)[br]Beskattningsbar inkomst Skatt i skiktet[br]    0 -         367 500         0 kr[br]367 600 - 526 200 20%[br]526 300 -         25%
Ulf Bjarme
10
[quote author=Ulf Erik link=topic=5480.msg27237#msg27237 date=1248953395][br]I ett eget AB bestämmer man själv sitt löneuttag och kan moderera efter den statliga inkomstskatten.[br][br]Gränser för statlig inkomstskatt:[br][br]2010 års taxering (inkomståret 2009)[br]Beskattningsbar inkomst Skatt i skiktet[br]     0 -         367 500          0 kr[br]367 600 - 526 200 20%[br]526 300 -         25%[br][/quote][br][br]Ok, 367500 ger 30625 per månad/år.[br][br]Om jag då drar in 20000 /månad i ab-et blir det 240000/år[br][br]Totalt kan vi säga att jag då idag får in 27000 från ordinarie arbete [br]och 20000 för firman, det ger 47000/månad, 564000/år och således behöver jag[br]då betala 20% - 25% skatt mer från 367300 och uppåt?[br][br]Hur menar du att jag då kan moderera den statliga skatten?[br]det är ju nästan 200000 kr som ska laboreras med?[br]Kan de bara stå inne i ab:et?, utdelning?[br] :-\[br][br]
2360
49
Man kan ochså vända på det hela hur mycket vill jag ha ut per månad. Man sätter av till pension, men kan få mycket bättre avkastning enl mig. Mycket få personer känner till de fördelar som jag kan presentera vilket gör det behagligt utan att arbeta ihjäl sig. Detta passar inte alla men de jag gör uppdrag åt har en helt annan skattesits, som naturligtvis inte gillas av vissa.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
[quote author=lars arenander link=topic=5480.msg27242#msg27242 date=1248960175][br]Man kan ochså vända på det hela hur mycket vill jag ha ut per månad. Man sätter av till pension, men kan få mycket bättre avkastning enl mig. Mycket få personer känner till de fördelar som jag kan presentera vilket gör det behagligt utan att arbeta ihjäl sig. Detta passar inte alla men de jag gör uppdrag åt har en helt annan skattesits, som naturligtvis inte gillas av vissa.[br][/quote][br][br]Ok, sätta av 200000 till pension, men den ska väl beskattas sen ändå?[br]Gör du reklam här för din egna firma eller?[br] ???
720
3
[quote author=jorgeng link=topic=5480.msg27238#msg27238 date=1248954391][br][br]Om jag då drar in 20000 /månad i ab-et blir det 240000/år[br][br]Totalt kan vi säga att jag då idag får in 27000 från ordinarie arbete [br]och 20000 för firman, det ger 47000/månad, 564000/år och således behöver jag[br]då betala 20% - 25% skatt mer från 367300 och uppåt?[br][br][/quote][br][br]Har du en enskild firma är tanken rätt, du drar in 27.000 från anställningeen och 20.000 i företaget vilket tillsammans blir 47.000. Men har du ett AB så är det ett helt annat "tänk":[br]Du får 27.000 från ditt jobb och AB:et får 20.000 föör sitt jobb. Det blir inga 47.000 tillsammans utan 27kkr föör den ena och 20 kkr för den andra. Lika lite som du lägger ihop din lön med grannens och skattar tillsammans så lägger du ihop din lön med ditt AB:s resutat/intäkter och skattar det tillsammans. Var och en skööter sitt, men vill AB:et betala ut lön till dig föör de tjänster du utför föör bolagets räkning så läggs naturligtvis den delen till din lön på samma sätt som när du får lön från ex din arbetsgivare och FK.[br][br]Vad sedan AB:et göör med sina pengar har inget med dig att göra förrän som sagt det förs över pengar från AB:ets ekonomi till din ekonomi i form av ex lööner eller utdelningar. Ditt AB och du är alltså två helt olika personer med varsin ekonomi som inte berör varandra överhuvudtaget
10
[quote author=Redkon link=topic=5480.msg27245#msg27245 date=1248960877][br][quote author=jorgeng link=topic=5480.msg27238#msg27238 date=1248954391][br][br]Om jag då drar in 20000 /månad i ab-et blir det 240000/år[br][br]Totalt kan vi säga att jag då idag får in 27000 från ordinarie arbete [br]och 20000 för firman, det ger 47000/månad, 564000/år och således behöver jag[br]då betala 20% - 25% skatt mer från 367300 och uppåt?[br][br][/quote][br][br]Har du en enskild firma är tanken rätt, du drar in 27.000 från anställningeen och 20.000 i företaget vilket tillsammans blir 47.000. Men har du ett AB så är det ett helt annat "tänk":[br]Du får 27.000 från ditt jobb och AB:et får 20.000 föör sitt jobb. Det blir inga 47.000 tillsammans utan 27kkr föör den ena och 20 kkr för den andra. Lika lite som du lägger ihop din lön med grannens och skattar tillsammans så lägger du ihop din lön med ditt AB:s resutat/intäkter och skattar det tillsammans. Var och en skööter sitt, men vill AB:et betala ut lön till dig föör de tjänster du utför föör bolagets räkning så läggs naturligtvis den delen till din lön på samma sätt som när du får lön från ex din arbetsgivare och FK.[br][br]Vad sedan AB:et göör med sina pengar har inget med dig att göra förrän som sagt det förs över pengar från AB:ets ekonomi till din ekonomi i form av ex lööner eller utdelningar. Ditt AB och du är alltså två helt olika personer med varsin ekonomi som inte berör varandra överhuvudtaget[br][/quote][br][br]Bra svar. Jag kan alltså tjäna 27000 som vanligt från min arbetsgivare, sedan ha de 20000 i vinst från ab:et på ett bankkonto/räntefond och få avkastning där.[br][br]Pengarna är kvar i ab:et. De enda utgifter jag haft hittills är domännamn, visma enskild firma dvs bokföring, lite andra programvaror, ny dator, ups, nas mm.[br][br]När jag sedan känner för det kan jag ge mig själv lön och det blir då bara kommunal skatt upp till 367.500kr i årsinkomst.[br][br]Likviditeten lär ju bli bra i ab:et, inget lager eller liknande finns, tjänsteföretag.[br]Jag skulle kunna plocka ut drygt 3500 kr per månad för att komma upp till 367500/12 där den statliga inkomstskatten börjar.[br][br]Vilket är mest fördelaktigt sedan, att ge mig själv utdelning per år eller betala statlig inkomstskatt?[br] :roll:[br]
2360
49
jorgeng, jag tror nog de flesta på forumet känner mig om än inte du. Vill man mig något så kontaktar man mig på min e-post. Här är endast rådgivning i små bitar som  kan var mycket värdefull för den som ställer frågan eller andra som får en inblick man tidigare inte haft. Dit kommer säkert du också.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
[quote author=lars arenander link=topic=5480.msg27248#msg27248 date=1248962034][br]jorgeng, jag tror nog de flesta på forumet känner mig om än inte du. Vill man mig något så kontaktar man mig på min e-post. Här är endast rådgivning i små bitar som  kan var mycket värdefull för den som ställer frågan eller andra som får en inblick man tidigare inte haft. Dit kommer säkert du också.[br][/quote][br][br]Just nu behöver jag veta så mycket som möjligt om övergången från enskild firma till aktiebolag innan jag kontaktar dyr revisor för hjälp och bolagsverket för ombildning till ab. Det var denna hjälpen jag trodde man kunde få här.....[br] :-X
720
3
[quote author=jorgeng link=topic=5480.msg27247#msg27247 date=1248961945][br][br]Bra svar. Jag kan alltså tjäna 27000 som vanligt från min arbetsgivare, sedan ha de 20000 i vinst från ab:et på ett bankkonto/räntefond och få avkastning där.[br][br]Pengarna är kvar i ab:et. De enda utgifter jag haft hittills är domännamn, visma enskild firma dvs bokföring, lite andra programvaror, ny dator, ups, nas mm.[br][br][/quote][br][br]Principiellt rätt men du måste tänka rätt. Du har inte utgifter för domännamn osv, det är bolagets som har. [br]Du låter inte de 20.000 i vinst (menar du inte omsättning/intäkter) stå på ett bankkonto/räntefond, det är bolaget som gör så. Du måste skilja på bolagets pengar och dina pengar, på bolagets kostnader och dina kostnader.[br]På frågan om vilket som är mest föördelaktigt, utdelning eller lön vet egentligen bara du. [br]Du får ställa inkomsten som kommer varje månad och är grundande föör sjukpenning och pension till viss del men kostar 50% i skatt + 31% i arbetsgivaravgifter mot att vänta ungefär 1,5 år på en första utbetalning på 120000 som sedan kommer med samma summa med ett års mellanrum men där skatten är 20% + 26% i bolagskatte ftersom utdelning göörs med bolagets skattade vinst.
10
[quote author=Redkon link=topic=5480.msg27250#msg27250 date=1248963738][br]Principiellt rätt men du måste tänka rätt. Du har inte utgifter för domännamn osv, det är bolagets som har. [br]Du låter inte de 20.000 i vinst (menar du inte omsättning/intäkter) stå på ett bankkonto/räntefond, det är bolaget som gör så. Du måste skilja på bolagets pengar och dina pengar, på bolagets kostnader och dina kostnader.[br]På frågan om vilket som är mest föördelaktigt, utdelning eller lön vet egentligen bara du. [br]Du får ställa inkomsten som kommer varje månad och är grundande föör sjukpenning och pension till viss del men kostar 50% i skatt + 31% i arbetsgivaravgifter mot att vänta ungefär 1,5 år på en första utbetalning på 120000 som sedan kommer med samma summa med ett års mellanrum men där skatten är 20% + 26% i bolagskatte ftersom utdelning göörs med bolagets skattade vinst. [br][/quote][br][br]Bra svar. Det blir inte så lätt att räkna då.[br]Om vi tar det som jag tjänar dvs 27000 + 20000 per månad så blir det i enskild firma kommunal skatt upp till drygt 30000/månad, sedan 20 - 25% skatt till från 30000 till 47000.[br][br]I ab:et så blir det vinst 20000 kr iochmed att jag idag inte har några fasta kostnader förutom ett kommande pc-köp med windows7 i höst.[br]Om ab:et då "kostar 50% i skatt + 31% i arbetsgivaravgifter" att ge mig själv lön [br]så låter det rätt dyrt.[br][br]Varför rekommenderar då tidskrifter att ha ett ab istället för enskild firma om man betalar statlig skatt innan ab:et?[br][br]Det verkar som revisorerna har ett bra jobb då de kan dra in en massa pengar på oss som ej kan skattelagarna så bra...[br] :([br][br][br][br][br]
2360
49
Du sa det själv jorgeng, dyr revisor och inte kan så bra om lagar. Revisorerna tar bra betalt för sin kunskap och skam vore det annars. Jag går en annan väg där jag ifrågasäter AB i många fall men jag har ju bara varit företagsledare/företagare i drygt 40 år så jag är väl inte så väl påläst. Tots det har jag ändrat lite dumma lagar som man har fått skriva om, gett mig en och annan million för jag överklagat dumma beslut. Men som sagt var du vet bäst, i alla fall tills vidare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
720
3
[quote author=jorgeng link=topic=5480.msg27252#msg27252 date=1248964535][br][br]Bra svar. Det blir inte så lätt att räkna då.[br]Om vi tar det som jag tjänar dvs 27000 + 20000 per månad så blir det i enskild firma kommunal skatt upp till drygt 30000/månad, sedan 20 - 25% skatt till från 30000 till 47000.[br][br]I ab:et så blir det vinst 20000 kr iochmed att jag idag inte har några fasta kostnader förutom ett kommande pc-köp med windows7 i höst.[br]Om ab:et då "kostar 50% i skatt + 31% i arbetsgivaravgifter" att ge mig själv lön [br]så låter det rätt dyrt.[br][br]Varför rekommenderar då tidskrifter att ha ett ab istället för enskild firma om man betalar statlig skatt innan ab:et?[br][br]Det verkar som revisorerna har ett bra jobb då de kan dra in en massa pengar på oss som ej kan skattelagarna så bra...[br] :([br][br][/quote][br][br]Om vi gör en enkel beräkning med siffror som är lätta att räkna med och säger att du får in 100.000 i intäkter på ett år och inte har några kstnader alls.[br]Utgå från att den lön du har som anställd precis kommer upp i gränsen där du bara betalar kommunal skatt så att all inkomst från din egna verksamhet ska det betalas statlig skatt på.[br][br]I den enskilda firman börjar du med att räkna med schablonavdraget för egenavgifter så att ditt resultat blir 75.000. På dessa 75.000 betalar du egenavgifter på ca 30% och skatt på 50%. Totalt av dina 100.000 får du behålla 40.000 kronor.[br][br]Om ditt AB gör en vinst på 100.000 betalr det skatt med 26%, bolaget behåller alltså 74.000 kronor. Dessa kan delas ut till dig i utdelning varvid du betalar 20% i skatt. I handen har du sedan 60.000 kronor, alltså 20.000 mer än om du tar allt som resultat från en enskild firma. har du sedan ränteavdrag eller kapitalförluster så får du kanske behålla ännu mer eftersom utdelningen beskattas i kapital och där kvittas ex ränteutgifter mot ränteinkomster/utdelning krona för krona.[br][br]Om nu ditt AB vill betala ut lön till dig istället med alla sina pengar så blir skatteeffekterna rätt exakt de samma som om du har enskild firma, bara annat sätt att räkna. För varje 100-lapp i lön måste bolaget betala arbetsgivaravgifter på 31%, därför kan inte alla 100.000 betalas ut som lön utan man måste reservera pengar för arbetsgivaravgifterna. om 100.000 är det totala utrymmet för löner så kan lönen max vara 100.000/1,31= 76000. Så när som på en 1000-lapp mer i bruttolön så blir den summan skatt ska ha och den summan du själv får samma oavsett om det är i ett AB eller en enskild firma.[br][br]Om alla intäkter man får ska övergå direkt i den egna fickan så finns inga skattefördelar med ett AB eftersom du som privatperson betalar samma skatt oavsett varifrån din lön kommer. AB:et fördel är att du inte behöver ta ut dina pengar som lön i den utsträckning du inte behöver för privat leverna. Men där har du också möjligheten med expensionsmedelsfonder i enskild firma, men då ska ju också verkligen kapitalet finnas kvar i bolaget.[br][br]Den stora skattevinsten gör du med den lågbeskattade utdelningen. Själva tar vi inte ut speciallt mycket lön ur våra bolag men lyfter istället maximala utdelningar. En lön på 10.000 i månaden blir ju i praktiken dubbelt så stor när man samtidigt lyfter ut 1/12 av fgårs utdelning på 120.000.[br][br][quote author=lars arenander link=topic=5480.msg27253#msg27253 date=1248965774][br]Du sa det själv jorgeng, dyr revisor och inte kan så bra om lagar. Revisorerna tar bra betalt för sin kunskap och skam vore det annars. [/quote][br][br]jag vet inte men det känns som just detta iallafall var gratis ???[br][br]
2360
49
Redkon, jag lyfter på hatten för dig, hans swetrot  och mojo som inte är med på just det här inlägget, ni är alla mycket skickliga så brevskrivaren har fått väldigt mycket bra information. Det är ju inte bara i Lettland jag hjälper till med start av företag även om det kan verka så, de allra flesta kan inte använda sig utav den biten men det finns mycket man kan göra även i Sverige vilket ni lyft fram lite av och det är som ni ser gratis. men helheten som ni inte ser här är inte gratis iaf inte via mig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
Redkon, tack för bra svar.[br]Det är sådana svar man vill ha när man ställer frågor i ett forum.[br]Antagligen kommer jag välja att ta maximal utdelning istället för lön.[br] :winner[br][br]Lars Arenander,[br]har du samma attityd till att svara i forum som till dina kunder undrar jag [br]om du har några kunder till ditt företag över huvudtaget....[br][br]Sen bryr jag mig inte om någon forumpostare råkar avslöja din affärs-[br]hemligheter som du fått flera miljoner tillbaka från staten av då dina inlägg[br]är kryptiska och hemliga...[br] :LOOOL[br][br]
1073
139
Mycket skrivet i den här tråden.[br][br]Dock kom det inte fram att det i enskild firma är möjligt att avsätta till expansionsfond, vilket innebär att de pengar man inte tar ut som "lön" beskattas med en temporär skatt på 26 %. Det är alltså ett sätt att slippa statlig inkomstskatt ifall man vissa år ligger över gränsen.[br][br]Den förmånliga beskattningen i fåmansbolag med för närvarande 41 % på drygt 100.000 per år är definitivt ett mycket bra alternativ främst för den som har en fast anställning på sidan om sitt företag.[br][br]Beaktas för framtiden ska dock att det här är en mycket modern förändring som gynnar företagsformen AB. Vad politikerna hittar på de närmaste åren vet vi inte, men det skulle inte vara någon större överraskning om ändringar införs så att skillnaderna mellan företagsformerna kommer att utjämnas.[br]
10
[quote author=stifor link=topic=5480.msg27290#msg27290 date=1249121840][br]Mycket skrivet i den här tråden.[br][br]Dock kom det inte fram att det i enskild firma är möjligt att avsätta till expansionsfond, vilket innebär att de pengar man inte tar ut som "lön" beskattas med en temporär skatt på 26 %. Det är alltså ett sätt att slippa statlig inkomstskatt ifall man vissa år ligger över gränsen.[br][br]Den förmånliga beskattningen i fåmansbolag med för närvarande 41 % på drygt 100.000 per år är definitivt ett mycket bra alternativ främst för den som har en fast anställning på sidan om sitt företag.[br][br]Beaktas för framtiden ska dock att det här är en mycket modern förändring som gynnar företagsformen AB. Vad politikerna hittar på de närmaste åren vet vi inte, men det skulle inte vara någon större överraskning om ändringar införs så att skillnaderna mellan företagsformerna kommer att utjämnas.[br][br][/quote][br][br]Ok, tack för bra svar.[br]Jag kollade med Visma då jag har deras Enskild Firma och det är möjligt att avsätta pengar till expansionsfond i det programmet vid Årsbokslut, så det kommer jag att göra.[br][br]Frågan är när på året man ska gå över till ab? finns det i mitt fall någon fördelaktig brytpunkt?[br][br]För detta året åker nästan all vinst in i expansionsfonden och jag antar att[br]ab:et tar över expansionsfonden sedan utan beskattning?[br][br] :roll:[br][br]
1073
139
Nej, begreppet expansiondfond finns inte i AB.[br][br]Så vid ombildningen får du återföra hela expansionsfonden. Den hamnar då på aktuellt års resultat och beskattas då utifrån storleken på resultatet tillsammans med övriga inkomster. Du får minska skatten med tidigare inbetald expansionsfondskatt (fn 26,3 %).[br][br]När på året man ombildar kan bero på vilket datum man vill ha för årsbokslut (sista april, juli, augusti eller december).[br]
10
[quote author=stifor link=topic=5480.msg27353#msg27353 date=1249394897][br]Nej, begreppet expansiondfond finns inte i AB.[br][br]Så vid ombildningen får du återföra hela expansionsfonden. Den hamnar då på aktuellt års resultat och beskattas då utifrån storleken på resultatet tillsammans med övriga inkomster. Du får minska skatten med tidigare inbetald expansionsfondskatt (fn 26,3 %).[br][br]När på året man ombildar kan bero på vilket datum man vill ha för årsbokslut (sista april, juli, augusti eller december).[br][br][/quote][br][br]Så då är det lika bra att ombilda till ab så fort som möjligt? eller är det någon ide att vänta till sista december? [br][br]Sedan vet jag inte vilket datum man bör ha för årsbokslut, du nämner sista april, juli, augusti eller december, varför har man 4 möjligheter? I en vanlig deklaration har man ju bara en möjlighet för deklaration.[br][br]Kanske konstiga frågor för er som håller på med det här, men nya för mig...[br] :-[ [br]
1324
4
Jag tror nog att du skall ta hjälp för att ombilda eller vad man nu gör. Det finns ju ingen "kokbok" för det så att säga. [br][br]Man ombildar ju inte sitt bolag. Utan man startar ett AB och flyttar delar av den enskilda firman till sitt AB. [br][br]Vet några som behållit sin enskilda firma just för att dom har så stora expansionsfonder.  Men som sagt. Det finns specialister på sådant. [br][br]Hans
2360
49
man kan ju ha förlängt räkenskapsår, dock max 18 månader.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.