Bokföringen paralellt med webbshoppens betalningssystem

14
Hej!

När man driver webbshop har man i många fall avtal med part som tillhandahåller ett betalsystem för kortbetalning, betalningar tas om hand av denna andra part och samlad summa pengar förs sedan över till oss i slutet av varje månad. Min fråga är hur jag bokför detta i vårat bokföringssystem, innan vi får pengarna. När en kund har köpt och betalat med kort så har ju vår avtalspartner pengarna i sin famn tills den tidpunkten då dom för över pengarna till oss? Sätter jag det som DEBET kundfodran och KREDIT dagens försäljning/dagens kassa så länge, sen när pengarna kommer in KREDIT kundfodran och DEBET checkräkningen?
1165
Det låter som ett bra sätt. [br][br]Jag kör ut alla ordrar som faktura, som sedan via journal hamnar som kundfordringar, och så kör jag en inbetalningsjournal med det som redovisas via de olika betalningsleverantörerna.
14
Tack för snabbt svar :)[br][br]Du nämner dom här journalerna och det låter bra, men hur har du byggt upp det rent praktiskt (förklara gärna i så enkla ordalag som möjligt) jag är en s.k. noob vad gäller detta område he he :P[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.