Förlängt räkenskapsår vid ombildning

16
Har nyligen ombildat min enskilda firma till handelsbolag. Kan jag förlänga räkenskapsåret så att jag slipper att göra årsredovisning för ett par månader vid nästa årsskifte?
394
1
När ni registrerade ett HB har ni i normalfallet kalenderår som räkenskapsår. Det första räkenskapsåret kan förkortas eller förlängas från 0[u][/u]-18 månader.[br][br]Skatteverkets text;[br][br]Räkenskapsåret ska normalt omfatta 12 månader. När bokföringsskyldighet inträder får räkenskapsåret förlängas eller förkortas till att omfatta 0 - 18 månader.[br]Verksamhetens första räkenskapsår kan alltså förlängas. Startar du verksamheten någon gång efter 1 juli så kan du välja mellan att avsluta det första räkenskapsåret 31 december samma år eller att förlänga räkenskapsåret och avsluta det 31 december nästa år.[br][br]Enskilda näringsidkare, dödsbon, vissa samfälligheter och handelsbolag med fysisk person bland delägarna ska ha kalenderår som räkenskapsår. Aktiebolag, ekonomisk förening och handelsbolag som ägs helt av sådan juridisk person får tillämpa annat räkenskapsår än kalenderår, ett så kallat brutet räkenskapsår.[br][br]Tillåtna brutna räkenskapsår är[br][br]- 1 maj - 30 april[br]- 1 juli - 30 juni och[br]- 1 september - 31 augusti.[br][br]Annat brutet räkenskapsår får bara tillämpas om Skatteverket lämnar dispens. För det krävs synnerliga skäl.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.