investera intäkter i varulager - bokföra varulagret som kostnad?

5
Hej,
Här är mitt "case":

Jag har ett ordinarie tills vidare jobb och en enskild firma. I den enskilda firman har jag intäkter från konsultverksamhet på 50 000 kronor.

De pengarna behöver jag inte för mitt dagliga leverne.

Jag tänker mig då att jag kan investera dessa pengar i ett varulager för produkter inom det området jag varit konsult. På så vis breddar jag alltså min verksamhet.

Tanken är att omsätta lagret för att på så vis - under några år - bygga upp ett betydligt större varulager, säg på 400 - 500 000 kronor.

Nu till min frågor:

1. Är det grönt att göra så och på så vis inte betala skatt under räkenskapsåret?

Alltså, om varulagret jag köper in bokförs som kostnader - och dessa överstiger intäkterna litet - så gör jag ju ingen vinst, och då kan jag heller inte beskattas.

2. Finns några regler kring detta, eller är det så enkelt att det är den dagen jag säljer av varulagret utan att jag återinvesterar dessa intäkter, som jag gör vinst och måste beskatta.

Tacksam för snabbt svar.










720
3
Inköp av varor som finns kvar i lager när året är slut är ingen kostnad, ostnaden uppstår inte förrän den dagen förbrukningen ser, dvs när du säljer produkten.[br][br]Skatt slipper du inte undan, men däremot så finns ju tillgångar som ger ett underlag för expensionsmedelsskatt så att du, trots att det är en enskild firma, bara betalar vanlig bolagskatt på 28%.
2360
49
Få kostnader för 50´är väl kappast någon svårighet och tom mer  så har du underskott något annat år då verksamheten ger än mer vinst men det är frågan om ekonomistyrning vilket är något jag i första hand gör för de som inte startat företag än men även i viss mån andra.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
När varulager inte kan bokföras som kostnaden försvinner, som jag tolkar det, stora möjligheter att bredda sin sidoverksamhet för att så småningom ta steget att jobba heltid med det.[br][br]Som jag tolkar läget borde följande räkneexempel var korrekt.[br][br]År 1[br][br]Inköp av varor: 120 000 exkl moms (nu tänker vi också att jag inte lånar)[br]Försäljning av dess varor: 200 000 kronor[br]Moms på försäljning: 40 000 kr[br]Marginal: 40 000 kronor[br]Omkostnader för att sälja för 200 000 = 15 000[br][br]Kvar: 25 000 kronor[br][br]1. Om jag vill ha lön[br]Av dessa 25 000 kronor skall jag först betala drygt 30 % i egenavgifter och av[br]resterande del drygt 30 % i skatt. Det ger mig cirka 12 000 kronor i nettolön.[br][br]2. Om jag vill bredda mitt försäljningutbud[br]Om jag inte väljer att ta ut lön, kan jag alltså enligt vad Redkon skriver, betala en skatt på 28 % (= 7000 kr) för att därefter kunna handla varor 18 000 kronor.[br][br]Inför år 2, om jag nu (i detta teoretiska resonemang) sålt alla produkter, så har jag alltså "tjänat ihop" 18 000 kronor att köpa varor för?[br][br]Om jag dessutom skulle behövt låna dessa 120 000 kronor så har jag också räntekostnader på säg 5000. Då blir det 28 % på 20 000 kronor (=5600), vilket[br]då gör att jag efter ett års arbete med att sälja varor för 200 000 kronor kan utöka med varuutbud med varor för 14 400 kronor?[br][br]Slutsats: Det är alltså vansinne att försöka att försäljning i denna omfattning som bisyssla. Bättre är att inte anstränga sig och ligga på sofflocket.[br][br]Ja, ni hör att jag är riktigt arg.
394
1
Skatten på medel avsatta till expansionsfond har sänkts till 26,3 % 2009. Du kan även använda dig av periodiseringsfonder och får då kostnadsfritt skjuta upp skatten på 30 % av vinsten i 6 år.[br][br]Så varför vara så nedslagen?
Ulf Bjarme
1165
15
Du tänker lite fel när du räknar på detta.[br][br]Hemligheten ligger i att omsätta lagret lite oftare än en gång per år. Det är få saker som är lönsamma vid den låga omsättningstakten. Rent bokföringstekniskt kan du nog då skriva bort en hel del av lagervärdet som inkurrans, dvs varorna har hunnit bli inaktuella, och ingen skatt uppstår. Det blir man emellertid inte rik på.[br][br]Kan du istället omsätta lagret en gång per kvartal, dvs 4ggr/år och du har en bruttomarginal på 25% och en nettomarginal 12,5% (enligt ditt exempel) så har du 60.000kr som skall beskattas vid årets slut, inte 15.000kr. Med den marginal du anger, så behöver du dock omsätta det där lagret varannan vecka för att få ut en lön som man kan leva på.[br][br]Resultatet är inte beroende av hur mycket pengar man stoppar in, utan hur snabbt man omsätter det man köpt och köper nya saker.
5
Periodiseringsfonder: Tack, skall kolla närmare på detta. Känner till det ytligt sedan tidigare, men har slagit bort det då det känts "litet för avancerat" att hålla på då det handlar om en bisyssla. [br][br]Omsättning av lager: Helt rätt att det skall omsättas ofta. Jag brottas dock med problemet att säsongen för mina tänkta varor oftast vara 4 -5 månader.[br][br]Helt klart är det dock viktigt att tänka i olika banor för att till slut landa i ett bättre beslutsunderlag.[br][br]Den här tråden är en hjälp på väg![br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.