Nu har jag efter en välbehövlig nyårssemester kommit tillbaka hem och har det roliga jobbet med att göra ett bokslut för första gången. Jag kan väl inte påstå att jag har drypkoll direkt, så därför frågar jag er som kan bättre.
Företaget är ett aktiebolag och jag bokför enligt kontantmetoden med BAS2007 i SPCS.
1. Jag har inventerat lagret och räknat, kom fram till en summa som jag sen gångrat med 0,97, stämmer det att man ska göra detta 3% avdrag? Jag har alla produktinköp på 4010 och 4056. Är det rätt att helt enkelt bara ta
0,5kr 4010 K
0,5kr 4056 K
1kr 1400 D
?
2. Fakturor som är gjorda 2008 men betalas 2009, vart bokar jag dem? hur bokar jag sen när betalningen kommer?
3. Jag har 4 fakturor från året som gått som inte inneburit någon transaktion(ångrat köp, avbeställning etc) antar att de ska bokas på nåt sätt så dessa fakturanummer finns med i boken om nu någon skulle orka kolla efter dem. hur bokas de?
4. Jag har haft 4 produkter som bytts ut på garantin under året. Jag har helt enkelt bara skickat en ny och fått tillbaka den trasiga. Jag har inte bokat det på något sätt och ärligt talat inte ens gjort nåt kvitto eller liknande på returen. Känns som jag är ute på lite shady business här, så var vänlig rädda mig från the wrath of SKV.
Så småningom kommer jag få hem reservdelar här under året(gratis) och då kommer väl de trasiga produkterna återigen ha ett värde, hur bokar jag det? Nu är de ju inte värd ett lingon och därmed inte upptagna i inventeringen(Att jag kan laga dem är väl inte helt givet heller får erkännas).
5. Hur bokar jag fakturor jag betalar 2009 som är för kostnader 2008? Hur bokar jag sen när betalningen faktiskt görs?
6. Hur organiserar jag den fysiska pärmen där alla verifikat umgås? Är det bara att fortsätta den löpande bokföringen på 2009 och sätta alla verifikat i ordning efter verifikationsnummer även om det kan komma en som hör till 2008 mitt bland de för 2009? Eller ska man separera dem för år? Då kommer ju verifikationsnumren bli lite svårare att följa.
Så.. Många frågor på en gång blir det, men vis av erfarenhet så vet jag att ni grejar det 8)
Tackar på förhand!