Första årsbokslutet, antal frågor

27
Hej allihop,

Nu har jag efter en välbehövlig nyårssemester kommit tillbaka hem och har det roliga jobbet med att göra ett bokslut för första gången. Jag kan väl inte påstå att jag har drypkoll direkt, så därför frågar jag er som kan bättre.
Företaget är ett aktiebolag och jag bokför enligt kontantmetoden med BAS2007 i SPCS.

1. Jag har inventerat lagret och räknat, kom fram till en summa som jag sen gångrat med 0,97, stämmer det att man ska göra detta 3% avdrag? Jag har alla produktinköp på 4010 och 4056. Är det rätt att helt enkelt bara ta
0,5kr  4010 K
0,5kr  4056 K
1kr    1400 D
?

2. Fakturor som är gjorda 2008 men betalas 2009, vart bokar jag dem? hur bokar jag sen när betalningen kommer?

3. Jag har 4 fakturor från året som gått som inte inneburit någon transaktion(ångrat köp, avbeställning etc) antar att de ska bokas på nåt sätt så dessa fakturanummer finns med i boken om nu någon skulle orka kolla efter dem. hur bokas de?

4. Jag har haft 4 produkter som bytts ut på garantin under året. Jag har helt enkelt bara skickat en ny och fått tillbaka den trasiga. Jag har inte bokat det på något sätt och ärligt talat inte ens gjort nåt kvitto eller liknande på returen. Känns som jag är ute på lite shady business här, så var vänlig rädda mig från the wrath of SKV.
Så småningom kommer jag få hem reservdelar här under året(gratis) och då kommer väl de trasiga produkterna återigen ha ett värde, hur bokar jag det? Nu är de ju inte värd ett lingon och därmed inte upptagna i inventeringen(Att jag kan laga dem är väl inte helt givet heller får erkännas).

5. Hur bokar jag fakturor jag betalar 2009 som är för kostnader 2008? Hur bokar jag sen när betalningen faktiskt görs?

6. Hur organiserar jag den fysiska pärmen där alla verifikat umgås? Är det bara att fortsätta den löpande bokföringen på 2009 och sätta alla verifikat i ordning efter verifikationsnummer även om det kan komma en som hör till 2008 mitt bland de för 2009? Eller ska man separera dem för år? Då kommer ju verifikationsnumren bli lite svårare att följa.

Så.. Många frågor på en gång blir det, men vis av erfarenhet så vet jag att ni grejar det  8)

Tackar på förhand!
394
1
Du kan gott läsa en bra introduktion till bokföring och redovisning som Bokföringsnämnden publicerat på sin hemsida.[br][br][url=http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx]http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx[/url]
Ulf Bjarme
27
Tack Ulf Erik. Jag har läst igenom den texten en gång tidigare, men kikade nu lite extra på delen om redovisningen. [br]frågorna ovan står kvar dock, jag vet visserligen att jag behöver göra en balansräkning, en resultaträkning och lite annat, jag vet att jag måste boka pengar för 2008 som kommer 2009 som en tillgång och för motsatsen som en skuld.[br][br]vad jag skulle behöva är mer detaljerade exempel på konteringar.[br]Hoppas nån kan hjälpa! [br][br][br][br][br]...
394
1
[br]1. Jag har inventerat lagret och räknat, kom fram till en summa som jag sen gångrat med 0,97, stämmer det att man ska göra detta 3% avdrag? Jag har alla produktinköp på 4010 och 4056. Är det rätt att helt enkelt bara ta [br]0,5kr  4010 K     [color=red]Du ska göra en fysisk inventering av inneliggande lager den 31/12 och värdera det till inköpskostnaden, därefter kan du göra ett inkuransavdrag med 3 %[/color][br]0,5kr  4056 K[br]1kr     1400 D[br]? [br][br]2. Fakturor som är gjorda 2008 men betalas 2009, vart bokar jag dem? hur bokar jag sen när betalningen kommer? [color=red]Det är kundfordringar konto 1510 istället för kassa. När de betalas ökar kassan och kundfordringarna minskas[/color][br][br]3. Jag har 4 fakturor från året som gått som inte inneburit någon transaktion(ångrat köp, avbeställning etc) antar att de ska bokas på nåt sätt så dessa fakturanummer finns med i boken om nu någon skulle orka kolla efter dem. hur bokas de? [color=red]Man minskar debiterar försäljningskontot om de är bokförda och skriver ut kreditnotor[/color][br][br]4. Jag har haft 4 produkter som bytts ut på garantin under året. Jag har helt enkelt bara skickat en ny och fått tillbaka den trasiga. Jag har inte bokat det på något sätt och ärligt talat inte ens gjort nåt kvitto eller liknande på returen. Känns som jag är ute på lite shady business här, så var vänlig rädda mig från the wrath of SKV. [br]Så småningom kommer jag få hem reservdelar här under året(gratis) och då kommer väl de trasiga produkterna återigen ha ett värde, hur bokar jag det? Nu är de ju inte värd ett lingon och därmed inte upptagna i inventeringen(Att jag kan laga dem är väl inte helt givet heller får erkännas). [color=red]Genom lagerinventeringen korrigerar du resultatet för detta.[/color][br][br]5. Hur bokar jag fakturor jag betalar 2009 som är för kostnader 2008? Hur bokar jag sen när betalningen faktiskt görs? [color=red]Samma procedur som för kundfordringar fast nu är det leverantörsskulder[/color][br][br]6. Hur organiserar jag den fysiska pärmen där alla verifikat umgås? Är det bara att fortsätta den löpande bokföringen på 2009 och sätta alla verifikat i ordning efter verifikationsnummer även om det kan komma en som hör till 2008 mitt bland de för 2009? Eller ska man separera dem för år? Då kommer ju verifikationsnumren bli lite svårare att följa. [color=red]Man börjar lämpligen om från 1 på det nya året.[/color][br][br]Så.. Många frågor på en gång blir det, men vis av erfarenhet så vet jag att ni grejar det  8)[br][br]Tackar på förhand! [br][/quote]
Ulf Bjarme
27
Tack för svaren![br][br]På punkt 3 så är ju inte dessa fakturor bokförda alls. De har inte inneburit någon transaktion av vare sig produkter eller pengar. Jag trodde bara de skulle sparas då de tilldelats ett nummer och nummerserien ska vara obruten. Så vad gör jag med dem?[br][br]Nu var det dags för momsrapport för december, när jag gjorde momskollen i SPCS så blev det en avvikelse för moms på de pengar jag tog kredit 4056 när jag bokförde inventeringen. Vad har blitt fel där?[br][br]När jag köpt in saker har jag bokfört på 4010 eller 4056 beroende på var jag köpt ifrån, det på 4010 har bokförts som vanligt inköp med moms 2641. [br]Det från annat EU land har bokförts som:[br]1920 100 K[br]4056 100 D[br]2645  25  D[br]2614  25 K[br][br]För att jag läst nånstans om att man skulle göra på det sättet. [br]Sen inventeringen bokfördes som jag skrev i fråga 1.[br]4056  5 K[br]4010  5 K[br]1400  10 D[br][br]Ser nånting ovan konstigt ut?, varför får jag en momsavvikelse motsvarande 25% av de pengar som tagits kredit från 4056? och vad ska jag göra åt det? [br][br]Tack![br]/Peter
1324
2
Vad gäller punkt 3 så skall man ju ha en pärm där alla fakturor sitter i nummerordning. [br][br]Till detta har man sedan ett ex till som sitter i bokföringen. [br][br]Om kund inte betalt så borde det räcka med att sått dom i pärm 1 på sin plats och där bifoga ett bevis på att dom avbeställts.  Och då blir den ju inte bokförd så det blir inget ex där. [br][br]Sedan kanske du måste göra en kreditnota i dit faktureringsprogram men det är en annan sak. [br][br]Hans
394
1
För att momsrapporterna ska bli rätt ska du kreditera ett lagerförändringskonto exempelvis 4960 när det utgående lagervärdet 1400 har ökat (debet).
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.