växelkurs och moms skillnaden

6
Hej !
Jag skikade en faktura i Euro till en levarntör och visade växel kurs var 10 sek/Euro. So det ser ut som här :

att betala          100 Euro
moms, eu 25%    20 Euro
moms, sek 25%    200 Sek

Växelkurs 10 sek/Euro

När pengarna har kommit, växelkurs var högre( ibland det är lägre) : 11 sek/Euro och ja moste betala 220 sek moms, So på vilket kontot måste jag bokföra 20 sek av momsskillnaden.

och den andra fråga är

Måste jag bokföra inköp av bil( kostar mindre än 5000 spen )  på kontot 1240
eller på 5430 som Transportinventarier

Tack för hjälpen!

Ana
394
1
Förstår jag dig rätt, att du fakturerat en kund inom EU  i Euro (varför lägga på moms om det är ett företag som är momsregistrerat inom EU?) och fått in en högre summa i SEK än vad du bokfört som kundfordran?[br][br]Det finns ett intäktskonto som heter 3960 valutakursvinster som du kan använda till differensen. Momsen får du öka på till verkligt erhållet belopp (20 % av intäkten) på ditt vanliga konto för utg. moms vid försäljning till EU.[br][br]Gränsen för direktavdrag av inventarier är höjd till ½ basbelopp ca 20000 kr.
Ulf Bjarme
6
Tack för din svar![br][br]Jag fakturerat en kund utanför EU, därför visade jag moms. [br]So nu fåt jag  högre summan än bokfört. [br][br]hur måste jag bokföra moms vid valutakursvinst/förlust? [br]moms bellopet skillnad från det är på fakturan. [br][br]Ana[br][br]
394
1
Säljer du på export till kund utanför EU [u]skall du inte lägga på någon moms.[/u] Du kan läsa mer i Skatteverkets broschyr moms vid utrikeshandel SKV 560[br][br]http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/560.4.dfe345a107ebcc9baf80004581.html[br][br]
Ulf Bjarme
6
jag säljer  tjänst  utan EG , men tjänsten utgörs i Sverige.[br][br]So bokförad jag fakturan so här [br][br]3000 K 8 000:-[br]1510 D 10000:[br]2610  k 2000[br][br]Nu fåt jag 11000 [br][br]1510 K 10000:-[br]1930 D 11000:-[br]3960 k 1000:- [br][br]Måste jag betala moms från an extra 1000, ock på vilken sätt kan jag bokfära det? [br][br]Är det rätt att bara bokföra pengarna när dem har kommit, men inte när jag skika fakturan?[br][br]1930  D 11000[br]3000 K  8800[br]2610 K  2200[br][br]tack så mycket[br][br]
394
1
Du bör kanske först utreda om du överhuvudtaget skall lägga på någon moms.[br]Är tjänsten en sk §7 tjänst (beskrivs i SKV 560) ska du inte lägga på någon moms.[br][br]Utdrag ur broschyren:[br][br]Diverse intellektuella tjänster[br]För den stora gruppen tjänster som ibland kallas[br]intellektuella tjänster eller ”paragraf 7-tjänster” gäller[br]att de kan säljas utan svensk moms till köpare i länder[br]utanför EG. Det gäller oavsett om köparen är näringsidkare[br]eller privatperson. Ett villkor för att du ska få[br]sälja utan moms är att köparen nyttjar tjänsten utanför[br]Sverige eller både i och utanför Sverige. Vilka[br]tjänster som avses framgår under rubriken ”Diverse[br]intellektuella tjänster” [br][br]Några exempel[br][br]Elektroniska tjänster[br]Med elektroniska tjänster avses att du elektroniskt[br]tillhandahåller din kund t.ex.[br]• webbplats (uthyrning, uppdateringar, webbmejl[br]m.m.)[br]• distansunderhåll av programvara och utrustning[br]• programvara och uppdateringar[br]• texter, stillbilder, rörliga bilder, musik, datorspel,[br]hasardspel och tillgång till databaser[br]• distansundervisning.[br][br]
Ulf Bjarme
6
Hej! [br][br]Ulf Erik, [br]Tack för dina svaror[br]Det har hjälpt mig[br][br]MvH Ana

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.