Varuprover/vinster

64
Ska hålla en tävling med presentkort (ej slump, vinnare: privatpersoner). Hur kan jag bokföra detta och vad säger reglerna? Summan ligger på ca 1200 kr totalt, 12 olika vinster. Alternativt kan jag köpa in dessa presentkort i något annat avseende till mitt företag.
117
3
Hej![br][br]Om det är en tävling där de tävlande skall utföra någon form av prestation, typ svara på frågor eller liknanade. Skall du betala arbetsgivareavgifter och dra prel skatt på vinsten.[br][br]Du måste alltså lämna in kontrolluppgifter till skatteverket på vinnarna. Gränsen för arbetsgivareavgifter är 1000 kr. Så förslagsvis ger du presentkort på 999 kr inkl moms till vinnarna.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
64
Tack för bra svar! Vinsterna är á 100 kr. Så jag antar att en person inte får vinna mer än 9 gånger därmed...[br][br]Men det blir väl inga problem att dela ut priser till olika personer för över 999 kr totalt?
117
3
Hej![br][br]Du måste fortfarande lämna in kontrolluppgifter på vinnarna, om det är en presatation som utförts.[br][br]Beloppsgränsen är 100 kr. Det innebär att du måste ta in personnummer och adressuppgifter etc. för att kunna betala ut vinsten.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
info@affarsbyra.se

64
Ligger den på 100 eller 1000 kr? Hänger inte riktigt med.[br][br]Måste finnas ett sätt att gå runt detta utan att betrakta vinnaren som anställd, för det är ju helt uteslutet.
117
3
Hej![br][br]Gränsen för att lämna kontrolluppgift är en inkomst på 100 kr.[br]Gränsen för att betala arbetsgivareavgifter är inkomst på 1000 kr.[br][br]Om du vill gå runt reglerna måste tävlingen vara mer som ett lotteri. Så snart det är en prestation involverad åker man in i detta fack.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
info@affarsbyra.se

64
Ok. Får helt enkelt köra presentkort på 99 kr, en var per år då.[br][br]Hade det varit annorlunda om de t.ex fått en pryl för sin prestation?
117
3
Hej![br][br]Nej tyvärr inte, det är värdet som räknas.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
info@affarsbyra.se

1
Jag har läst denna tråd och jag undrar om detta med att kringgå.[br][br]Om man har en tävling där ett presentkort i form av en rabattkod, att använda i en webbshop. Den tävlande ska göra något, exempelvis skriva van den vill köpa från webbshopen om den vann. Vinnaren tas fram genom slumpen/lotten. Är detta att kringgå reglerna om kontrolluppgift, om värdet på presentkortet är under 999 kr.[br][br][u]ett annat exempel:[/u] Som medlem i xx kundklubb. Företaget xx värdesätter vi dina synpunkter![br] [br]För att kunna förbättra vårt utbud och erbjudanden behöver vi ställa några frågor som tar någon minut att besvara.[br]Svarar du på frågorna är du automatiskt med och tävlar om 1 presentkort värde 500 kronor. [br][br]Ska detta företag lämna in kontrolluppgift eller är detta också att kringgå reglerna??[br][br]Detta med att ge något för att för att marknadsföra företaget eller att företaget ska få in uppgifter är väldigt vanligt. Dvs att privatpersonen utför något för att få ett presentkort.[br][br]I båda dessa fall vänder sig företaget mot en privatperson[br][br][br]En annan fråga. Ska privatpersonen, när den erhåller presentkortet/rabattkoden erhålla ett kvitto som ska bokföras eller räcker det att bokföra nettoförsäljningen (Varuförsäljningen minus presentkortet/rabattkoden) efter att kunden/vinnaren har använt sin rabattkod. Bara för att någon får ett presentkort är det inte helt säkert att den väljer att använda detta.[br][br]Hoppas någon kan svara på mina frågor!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.