Hur bokförs bortgiven vara?

3
Tack för det snabba svaret i förra frågan!

Denna hänger lite ihop med det jag frågade om innan. Om det då är jag som "ger bort" en vara istället vid försäljning. Hur ska detta redovisas i företaget? Många gånger när man får något på köpet så visas inte det på kvittot/fakturan man får. För varan har ju lagerförts när den kom in i företaget och måste då ju också plockas bort från företaget när den ges bort.

Så 1) Om jag visar på fakturan vad kunden fått så är det bara att rabbatera varan så den bli noll? För då tas den ju bort från lager o man ser tydligt att den är borta från företaget.
2) Om jag inte vill att det ska vara med på fakturan att de fått något på köpet hru gör jag då? Måste ju visa någon stans att varan "sålts" och inte längre finns kvar i företaget.

Tack för all hjälp!
117
3
Hej![br][br]Du kan "baka" ihop varorna i ett paket och redovisa det på det sättet. I lagerbokföringen skall båda artiklarna bokföras som sålda och därmed skapa en kostnad för den sålda varan.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.