När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Just nu så har vi inkomst från en F-skattare och en A-skattare i familjen men nu kommer det att bli 2st F-skattare. Vad ska vi tänka på? Kan vi ha helt separata inkomster? Räknas båda ihop som en vid sambeskattning? Fler frågor kommer, tack på förhand.
Bättre kan det inte bli. Tänk på att ta med sådant som intresserar er och senare kan användas i verksamheterna . Detta förvirrar myndigheterna och ibland så får man olika avdrag för samma tidsperiod då kan man lyfta fram det fördelaktiga vid överklagande. Man har även rätt till 2 avdrag för verksamhet i bostaden om det nu är där ni har företagen skrivna. Detta var bara ett axplock av fördelar.
Underbart, det känns som jag kommit till rätt forum.[br]Jag har lärt mig att man måste följa reglerna, så därför känns det[br]viktigt att lära mig att följa dem rätt sas.[br]En fråga vi diskuterat är hur pass låg lön man kan leva på?[br]Vi är intresserade av att återinvestera det mesta i firman.[br]Firman är i bostaden samt en ekonomibyggnad, inga lån.[br]
Hur mycket man ska leva på kan komma upp ett par år senare vid ev. granskning och normalt är existensmin.. När man sköntaxerar brukar värdet vara 15.000:- i månaden och sedan är det upp till var och en att bevisa motsatsen. Kan man det ska man inte gå med på skv förslag utan överklaga till länsrätt, kammarrätt regeringsrätt samt begära resning om mna inte får rätt, längre är inte någon idé att gå även om så är fallet.
Tack för svaren, jag räknar med ett otroligt billigt boende[br]huset är betalt och värme ordnas med ved från skogen.[br]Vi är mycket för självhushållning och kan säkert ordna mat[br]för ca tusen:-/mån och person så därför anser jag det trovärdigt[br]att vi klarar oss med 3000:-/person & månad.[br]Givetvis är det en nedre gräns som kanske inte funkar mer än kanske ett år[br]sedan kommer man väl att måsta redovisa högre lön för att vara trovärdig.[br]Skulle detta kunna gå igenom, eller har nån sett än lägre lön godkännas?
Som ekonomisk expert vet jag att man klarar sig på mycket lite, tyvärr delar inte skv min syn när så verkligt är fallet. Men med betald hyra, ved i skogen bär frukter och eget odlat land kanske några öns och så vidare kan man nästan klara sig på 0:- Lettland som jag även verkar i användes tidigare kolonisträdgårdar på att överleva och i dag är det fortfarande en källa för välstånd, särskilt för pensionärer som drabbats hårt utav för dem stor prisstegring. För svenskar som startar företag där är det rena guldgruvan om man gör på rätt sätt med rätt personer. För de som är intresserade har vi även ett företag där SIA Arenander (AB) samt varsin enskild firma i Sverige. Abi Divi, och Abi Design.
Det handlar inte bara om vad som "godkänns" utan att man kan visa att man levt så billigt. Kan man visa på ett trovärdigt sätt att man lever på små pengar så är det som regel inga problem, men bered dig på att bli ifrågasatt om du börjar sväva på svaren.[br][br]Som en referens kan sägas att Kronofogdens förbehållsbelopp, även kallat existensminimum, ligger för två vuxna sammanboende på 7.515kr/mån exkl boendekostnader. [br][br]Jag tycker det är fel väg att gå att fråga sig vad Skatteverket godkänner. Istället skall man fundera på vad man behöver för att överleva på sikt. En stor nackdel för många företagare är att man uppvisar så låga inkomster att man hamnar i svårigheter om man blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Sjukpenning, föräldraförsäkring, pension, eventuell livränta vid olycksfall etc beräknas allt som ofta på den inkomst man redovisat. Redovisar man då 5.000kr/månad brutto så kan man räkna med att få leva på 60-80% av den nivån resten av livet om det vill sig illa.
Jag tog till extremfall åt ett håll men det går faktiskt i vissa fall att både äta kakan och ha den kvar men ofta ska man ha hela bilden klar för sig hur man ska hantera de olika bitarna som företagare.
Fint, då har jag tänkt någorlunda rätt.[br]Min poäng var bara det att jag vill kunna återinvestera det mesta i firman[br]och slippa tvingas ta ut en onödigt hög lön.[br]
Hej![br][br]Nu är det ju så att om du gör vinst i firman och den är en enskild firma, beskattas du privat för vinsten som företaget gör. Det går att göra avsättningar till expansionsfond etc. men det är bara ett sätt att skjuta upp skatten.[br][br]Om du med investeringar i verksamheten menar att spara pengar i företaget är det detsamma som att spara beskattade medel. I en enskild firma tar man inte ut lön som exempelvis i aktiebolag.[br][br]Menar du däremot att dra på dig kostnader för olika saker sänker du vinsten i firman och därmed beskattningen. [br][br]Som tidigare talare kan jag också säga att tänk på att den inkomst av din verksamhet som du redovisar påverkar framtida pensioner, sjukpenning, föräldrapenning etc.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn auktoriserad redovisningskonsult Filip Erikssons Affärsbyrå AB http://www.affarsbyra.se/ info@affarsbyra.se
Jag menade att öka firmans kostnader, tex köpa maskiner, byggnader[br]göra kostsamma tjänsteresor mm.[br]Pension sjukpeng osv får jag nog inte ändå från staten.[br]
Hej![br][br]Byggnader och maskiner räknas som inventarier och påverkar enbart resultatet när du gör avskrivningar.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn auktoriserad redovisningskonsult Filip Erikssons Affärsbyrå AB http://www.affarsbyra.se/ info@affarsbyra.se
NHL som du tänker gör du ett klokt val. Att investera i saker när möjlighet finns är bra. Med låg lön får du grundpension, så mycket mer blir det inte om du inte sliter ut dig under tiden. Det är likadant med de som väntar med pension till 65 år och har låg pension. Det blir inte mer utan du förlorar bortåt en kvart million. Med enkel matematik kan du se när den är betald då ej räknat med vad du kan göra för dessa pengar under 4 år från 61 till 65 år. När det gäller sjukpeng är den föränderlig och det kan tom i vissa falll vara bra med låg inkomst. Samma gäller föräldrapenning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.