EF året är snart slut, vad ska och kan jag göra?

2
Jag har en enskild firma som jag startade upp den 17 jan i år. Verksamheten har fakturerat för ca 30k kr exkl moms under året. Nu undrar jag om jag kan göra avdrag för kontor i hemmet, bredbandet, inköp av dator, inköp av datortillbehör, en lagbok och ett bankgirokonto? Bredbandet är inget företagsabonemang, inköpen av utrustningen är fakturerade på mig och företaget är inte registrerat hos inköpsställena.

Sen undrar jag även om det är något annat jag måste ordna förutom att fylla i någon av blanketterna nedan samt att betala in skatten?

http://www.skatteverket.se/blankette...800015076.html
eller
http://www.skatteverket.se/download/...521/216401.pdf


Förresten detta kan nog tänkas vara en dum fråga, men känns som uttrycket "you better be safe than sorry" går att applicera här, då jag är väldigt osäker. Hur som helst, i preliminärskatten är momsen inte inräknad va? Vart betalar jag in momsen?
1165
15
Om vi börjar med avdragen så kan du aldrig fullt ut dra av saker som du har hemma och som du använder privat. Lagboken kan du dra av om den är till nytta för dig i ditt företagande. Bankgirot är det inget snack om, det drar du av.[br][br]Bredband och dator får du dra av med den del som avser nyttjande i företaget. I praktiken blir detta snart helt omöjligt att hålla på med. Hur stor del av tonern i skrivaren har företagit skrivit ut, och hur stor andel av batterierna till den trådlösa musen stod företaget för är frågor man inte vill ägna tankekraft på. Man får höfta lite. Jag har AB i hemmet och jag står för datorerna, men företaget står för skrivare och förbrukning. Jag står för bredbandet privat, men företaget får ta mobilen till 100%. Blir det revision är det säkert inte rätt, men man blir ju tokig om man skall räkna allt och fattig om man skall köpa in allt som behövs dubbelt för att kunna dra av det i företaget.[br][br]Kontor i hemmet brukar man kunna göra avdrag för med 4.000kr.[br][br]Blanketter och konton är jag kass på, så det hoppas jag att någon annan kan hjälpa dig med.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.