Mer avskrivningar ...

4
Sitter och glor på en avskrivningsbilaga för inventarier där man använt sig av kompletteringsregeln men istället för jämna 20% intervall så har man vid senaste tillfället haft 26,67% på fjärde året. De överskjutande 6,67% har använts föregående år också, dvs 46,67% resp. 66,67% året innan osv.
Ska det verkligen se ut så eller har någon gjort en tankevurpa tidigare?
720
3
Kompletteringsregeln avskriver inte med 20%, det är huvudregeln.[br]Huvudregeln: 20% på anskaffningsvärdet[br]Kompletteringsregeln 30% på bokfört värde, eller egentligen kvarstående värde får inte vara lägre än 70% av IB+inköp-ersättning vid försäljning.[br]Om ett räkenskapsår är längre/kortare än ett kalenderår så justeras %-satserna utifrån det.[br]Man har rätt att byta mellan de olika principerna hur man vill mellan åren.[br][br]Det är alltå ointressant hur och vilka %-satser man använt tidigare år eftersom varje års beräkning ändå bygger på dagsläget.
4
Hmm, visserligen var jag trött när jag skrev inlägget men jag undrar om det inte finns en till som är det?  ;-)[br]Huvudregeln kallas ju för 30-regeln och skriver av med 30% på bokfört värde, medan kompletteringsregeln som kallas 20-regeln ger full avskrivning på anskaffningsvärdet efter 5 år, ok?  :)[br](Se även detta inlägg [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4445.msg21238/#msg21238]http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4445.msg21238/#msg21238[/url])[br]I detta fall har inventarier inköpts 030401, dessvärre verkar man ha glömt ev. avskrivning för detta år.[br]År 2 beräknas första årets restvärde till 66,67% av anskaffningsvärdet. De överskjutande 6,67% har således följt med ner på restvärdesstegen även år 3 och 4.[br]Det hela måste ju bero på att man haft ett första räkenskapsår [u]kortare[/u] än 12 månader, därav  en "rest" på första årets anskaffning på 6,67% även år 5 ...? :-\[br][br]Vet inte om jag lyckas framställa detta någorlunda förståeligt  ???
2360
49
Jag kan krångla till det hela lite till för man kan också dra 25 % på värdet varje år. Detta gäller vissa enskilda firmor.  Nästa år är det et halvt basbelopp som gäller för direktavskrivning, vilket gör att en hel del blir enklare i framtiden även för små företag med liten omsättning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
lars, vet inte om jag kanske missar något men var det ditt svar på min undran? ???[br]I detta specifika fallet så rör det sig om ett HB och jag försöker sätta mig in i hur man resonerat tidigare ang. avskrivningen ... med tveksamt resultat dock  :(
117
3
Hej![br][br]Om det är räknat med högre procenttal än jämna 20%, beror det på att räkenskapsåret är förlängt på något sätt. Det kanske rör sig om 15 månaders räkenskapsår?[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
4
Henrik, tack för ditt bidrag. Du fick in mig på rätt spår och efter lite hjärngympa så tror jag ändå jag löst det  :)[br]Första räkenskapsåret ser ut att ha varit 10 månader (inventarierna införskaffades 1:a april i nystartat bolag), 10/12*80% blir ju för tusan 66,67% och detta stämmer med första noteringen om avskrivning jag hittat  :nicka

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.