Enklast möjliga bokföring.

2
Hej.



Här kommer ännu en nybörjare som insåg att det här med bokföring var ju inte direkt skitet ur näven.



Bakgrund:

Har haft EF sedan september 2004. Till en början bara som en sidoinkomst eftersom jag då fortfarande studerade men har sedan juni 2005 jobbat heltid med firman.

Jag har hela tiden sålt min tjänst till ett och samma företag i London och har bra ordning på fakturor och kvitton men har hittills inte gjort någon ordentlig bokföring. Nu är det snart dags att deklarera för första gången och hade nu tänkt ta tag i bokföringen.

Tanken var att jag själv skulle föra in alla fakturor och kvitton i ngt program för att sedan lämna över till en revisor som kunde slutföra arbetet.



Jag har läst om lite olika program och kollat in Edison Bokföring. Jag har även surfat runt på en del sidor och läst en hel del i detta forum.



Till saken:

Jag vet inget mer om ekonomi än det jag har lärt mig genom att läsa i skrifter och prata med andra. Jag känner mig dock ganska hemma på det mesta om att driva egen firma utom just själva bokföringen.

Att det tex fanns speciella kontonummer som man ska använda för att föra in olika händelser beroende på det ena och det andra hade jag förut ingen aning om.

När jag tex lägger upp ett nytt företag i Edison blir jag mörkrädd av alla olika konton som finns att välja på. Jag hade liksom hoppats på att hitta INTÄKTER - UTGIFTER.. typ.

Nåväl. Jag gillar ordning, och renhet. Så jag tänkte mig som så här:



- Vilket är det minsta antal konton jag behöver för att få med firmans händelser och vad har de för nummer?



Händelserna består i princip av dessa tre skulle jag tro:

1) Jag har skickat en faktura till företaget ca 1 gång i månaden (utan moms).

2) Jag har fått pengar insatta på mitt bakkonto vilket bekräftas av en kreditavi från banken.

3) Jag har en pärm full med kvitton och räkningar (tel, bredband mm) som jag ska dra av för i deklarationen. Både för år 2004 och 2005.



Kan någon ge mig lite anvisningar om detta skulle jag bli glad. Var inte rädd för att ge pedagogiska exempel. 🙂



Vad jag har förstått så finns det alltså ganska givna regler för hur bokföring ska skötas och av den anledningen gissar jag att de flesta bokföringsprogram ser lika ut till upplägget. Jag vet också att man ska kunna exportera en fil som revisorn sedan kan jobba utifrån.



- Är detta ett standardformat eller spelar det någon roll vilket program man använder?





Många ord men i huvudsak två frågor. All hjälp är skarpt uppskattad.



mvh :: nook
488
Hörrudu skärp dig! Du har alltså drivit företag i 1½ år och fortfarande inte kommit längre än att börja fundera på något bokföringsprogram? Det låter lite oseriöst... Vet du om att Bokföringslagen säger att kontanta transaktioner ska bokföras senast nästa dag och allt annat ska bokföras snarast, vilket i praxis innebär inom en månad!? Om Ekopolisen skulle titta på dina högar av fakturor skulle du dömas för bokföringsbrott. [br] [br]De flesta av dina frågor skulle få svaret "det beror på", men det finns bra kurser i bokföring som jag varmt rekommenderar. Du lär dig inte bokföra på en kvart, helt enkelt. Ett tips är kanske att lämna dina nuvarande fakturahögar till en redovisningsbyrå så du kommer ikapp, och sen börja bokföra själv efter att du har gått kursen. [br] [br]Den lättaste av dina frågor är den om att exportera filer till revisorn. Jajamän, det är ett standardformat som kallas SIE-filer. Se till att det bokföringsprogram du väljer innehåller en möjlighet att exportera SIE-filer.
68
För att kunna hantera Din bokföring behöver Du inte vara fullärd revisor. [br]Vi har en gratis bokföringskurs "Lär Dig bokföring på 20 minuter" (pdf-dokument som Du kan ladda ner). Den ger Dig bokföringsgrunderna på ett enkelt sätt så att Du kan sköta åtminstone 90% av bokföringen själv. Ta sedan hjälp av en revisor eller redovisningskonsult med resten. [br] [br]http://www.unicell.se/
2
Tackar för svar. [br] [br]För det första så har jag ju alla fakturor och transaktioner dokumenterade, om än i pärmar. Det är väl att betrakta som en form av bokföring? [br]För det andra är jag ganska övertygad om att ekopolisen inte är så intresserad av att jaga nystartade enskild firmor med årsinkomst lägre än medel. [br] [br]Tack Sten för dokumentet, kan nog klargöra en del frågor. [br] [br]Om det finns fler svar angående bokföringskontona är jag idel öra. [br] [br]:: nook
88
Köp följande bok: [br] [br][url]http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=red[/url]
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
488
[quote="nook"]För det första så har jag ju alla fakturor och transaktioner dokumenterade, om än i pärmar. Det är väl att betrakta som en form av bokföring? [br]:: nook[/quote] [br] [br]Tyvärr. Det räknas inte som en form av bokföring.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.