Projektanställning eller konsult?

6
Hejsan,

Jag har blivit tillfrågad om ett större jobb inom grafisk design, ett jobb som antagligen kommer sträcka sig över 3-4 veckor, men som jag skulle kunna sköta från mitt kontor "hemma", dvs jag skulle inte behöva flytta till den ort uppdragsgivaren befinner sig på. Kruxet i det hela är att de helst vill projektanställa mig men jag har ingen aning om hur det går till rent praktiskt och vad jag skulle vinna på det. Alternativet är att de hyr in mig som konsult/frilans men som det ser ut nu blir det projektanställning eller så outsourcar de jobbet till Ukraina. Jag är registrerad som enskild firma med F-skattsedel.

Alltså:
- Hur funkar en sk projektanställning?
- Måste jag registrera om mitt företag under den period jag är projektanställd?
- Vilka är nackdelarna respektive fördelarna med en sådan arbetsform?

Tackar i förhand för svar!
2066
22
Projektanställning är bara en visstidsanställning som begränsas av projektets längd. Dvs, du blir anställd som "vanligt". Den enda nackdelen jag ser är att du får ut skattade pengar som privatperson, hade du fakturerat det hade du kunnat använda pengarna inom ditt företag och (om du nu har kostnader att täcka) betalat mindre skatt på dem. Nu verkar ju alternativet vara att du inte får jobbet alls.[br][br]Du behöver inte göra något med ditt företag, det går utmärkt att både vara anställd och ha ett företag samtidigt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
76
2
[quote author=Cartesius link=topic=4500.msg21571#msg21571 date=1225745152][br]Hejsan,[br][br]Jag har blivit tillfrågad om ett större jobb inom grafisk design, ett jobb som antagligen kommer sträcka sig över 3-4 veckor, men som jag skulle kunna sköta från mitt kontor "hemma", dvs jag skulle inte behöva flytta till den ort uppdragsgivaren befinner sig på. Kruxet i det hela är att de helst vill projektanställa mig men jag har ingen aning om hur det går till rent praktiskt och vad jag skulle vinna på det. Alternativet är att de hyr in mig som konsult/frilans men som det ser ut nu blir det projektanställning eller så outsourcar de jobbet till Ukraina. Jag är registrerad som enskild firma med F-skattsedel.[br][br]Alltså:[br]- Hur funkar en sk projektanställning?[br]- Måste jag registrera om mitt företag under den period jag är projektanställd?[br]- Vilka är nackdelarna respektive fördelarna med en sådan arbetsform?[br][br]Tackar i förhand för svar![br][/quote][br][br]Så kommer vi till mitt område, arbetsrätt.  8)[br][br]Projektanställningar upphörde i och med att LAS (Lagen om anställningsskydd) förändrades 1 juli 2007. Den anställning de i stället kan använda sig av är en visstidsanställning men den kan användas högst i två år innan du blir fast anställd.  :)[br][br]För dem finns förstås risken att du säger upp ett avtal om de har dig på konsultbasis, med en anställning har du svårare att avsluta arbetet i förtid.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
6
Så även om jag bara har F-skattsedel (inte FA-skattsedel) så kan jag ta anställning? Behöver Skatteverket informeras om detta, dvs. är det papper som måste skickas in från min sida?[br][br]Tack för svaren!
2360
49
Du kan naturligtvis förhandla dig till att vara anställd men göra arbetet hemma och få lokalkostnad betald, kanske inte så vanligt, men fullt möjligt. Man har på så sätt minskade lokalkostnader för dig och kanske andra. När jag hade företagsinredningsföretag på 60 talet exprimenterade man med minikontor där det fanns några bord och man hade nymodigheten med rullhurtsar som plockade fram om man behövedes på kontoret. på några ställen hissade man även upp skrivborden i taket när de inte användes och hade nymodeigheten med kontorslandskap som ogillades av de flesta.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
76
2
[quote author=Cartesius link=topic=4500.msg21600#msg21600 date=1225833438][br]Så även om jag bara har F-skattsedel (inte FA-skattsedel) så kan jag ta anställning? Behöver Skatteverket informeras om detta, dvs. är det papper som måste skickas in från min sida?[br][br]Tack för svaren![br][/quote][br][br]Jag tror att du bör ha en FA-skattsedel vilket gör att du kan ha företag och anställning samtidigt. Du kan däremot inte debitera företaget samtidigt som du är anställd, då kommer Skatteverket försöka få din arbetsgivare att anställa dig på högre sysselsättningsgrad. Om du är konsult ska du också försöka ha fler kunder om du inte vill riskera att Skatteverket ska hävda att du borde anställas i stället, om de granskar ditt företags räkenskaper. [br][br]
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.