När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har råkat ut för en sak som jag bara tycket verkar sjuk. Nån annan som varit med om detta?
Skatteverket ville ha in kopior på årets inventarieanskaffningar. Torde väl ha varit en slumpmässig skickkontroll då inventarieanskaffningar på 6100 kr under ett år inte borde få enskild firma att granskas med automatik. I vilket fall skickade jag in kopia på verifikatet (en ny dator - jobbar en del med digital bildbehandling, så även om vi inte levt i dagens datorsamhälle skulle det inte varit något konstigt.) Men... idag fick jag besked från skatteverket att de nekar att jag gör avdrag för datorn med anledning av att jag driver firman i hemmet och därmed kommer att ha möjlighet att nyttja datorn privat. :o
Tja, det är väl inte så konstigt egentligen. Om du även har en dator privat och kan visa att den du köpt för företagets räkning inte används för privat bruk kan du ju roa dig med att överklaga, vet någon på detta forum som säkerligen kan hjälpa dig med det.
Låter som mycket jobb för 6000 i avdrag fördelat över 5 år. Har funderationer på att byta till Mac, så jag får väl räkna den här som privat och köpa mig en riktig dundervärsting till Mac efter nyår och då göra avdrag för den istället. ;) Jag tycks mig ha hört att gränsen för diraktavdrag eller inventarie och därmedavskrivning höjs till ett halvt basbelopp från nyår. Stämmer det?
[quote author=sm2uyn link=topic=4498.msg21560#msg21560 date=1225718500][br][br]Men... idag fick jag besked från skatteverket att de nekar att jag gör avdrag för datorn med anledning av att jag driver firman i hemmet och därmed kommer att ha möjlighet att nyttja datorn privat. :o[br][/quote][br][br]Detta hände mig för något år sedan. Jag plockade då fram vår gamla dator med win 98 och sa att detta var datorn för familjen och att inga ungar eller make hade lov att röra min "företagsdator" . Jag sa att jag även kunde visa att alla program och dokument som fanns i företagsdatorn inte var något som var privat. Vilket stämde.[br][br]Jag skulle inte vilja blanda familjens datoranvändande med företagets. Rätt som det är har ungarna raderat halva hårddisken eller något....Snövitsteckningar bland mina fakturor. Det skulle inte funka.... :nono[br][br]Skatteverket tyckte det var helt ok och jag fick godkänt.
[quote author=sm2uyn link=topic=4498.msg21562#msg21562 date=1225719359][br]Låter som mycket jobb för 6000 i avdrag fördelat över 5 år. Har funderationer på att byta till Mac, så jag får väl räkna den här som privat och köpa mig en riktig dundervärsting till Mac efter nyår och då göra avdrag för den istället. ;) Jag tycks mig ha hört att gränsen för diraktavdrag eller inventarie och därmedavskrivning höjs till ett halvt basbelopp från nyår. Stämmer det?[br][/quote][br][br]Rätta mig om jag har fel men....i ditt fall låter det som du väljer utrustning efter hur du kan göra avskrivningar.[br]Det är väl inte det som ska styra utan först och främst ska du väl inventera vad för maskin du behöver för att få lön i din plånbok....[br]Får en dundervärsting till Mac att ge dig mer intäkter så "go a head"[br][br]
Just det var skrivet på skämt med glimten i ögat vilket jag hoppas framgick av den efterföljande smileyn.[br][br]Självklart väljs utrustning efter verksamhetens behov. Jag bara påpekade det sjuka i att ett avdrag på 6000 fördelat över 5 år idag inte är OK eftersom det finns en möjlighet att jag skulle kunna tänkas använda datorn till privata saker, men efter nyår är det helt plötsligt OK att köpa en för 20000 och göra avdrag direkt eftersom jag då redan har en annan privat dator och därmed håller datorerna skiljda.[br][br]För övrigt finns redan i familjen två datorer för privat bruk, men jag orkar inte tjafsa om att få göra avdraget.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.