Kan jag göra inköp nu?

3
Hej!!

Jag har fått min F-skattsedel idag! Jag uppgav i ansökan att jag skulle starta min momspliktiga verksamhet den 1/10 -08. Min fråga är då om jag kan börja göra inköp i företaget redan nu eller om jag måste vänta till den 1/10.

Tack på förhand!
Johan
2360
49
du kan köpa in redan nu sådant du behöver för att starta upp och dra av moms på detta och du kan även dra kostnader som du haft från 1/1-07 men där är det hela kostnaden som räknas. Det kan du ha glädje av att dra mot vinst senare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
Får man dra av så gamla saker, trodde bara man fick dra av för samma räkenskapsår eller 6 månader.
1324
4
Om du startar nu så kan du dra saker du köpt 2008 och 2007. [br][br]Dock kommer dom inte att godkänna saker som inte helt klart hör till företagandet. [br][br]Ex om du köpte en dator sommaren 2007 så kommer skm att hävda att du använt den privat (Vilket ju är ganska troligt för du har nog inte en dator stående i kartongen i ett år). Och då kan du inte dra momsen. + att du bör ta in den som begagnad till marknadsvärde. [br][br]Hans
2360
49
Du kanske köpte ett skrivbord senare en skrivstol och en dator ännu senare på året inget över 5´+ moms då är allt avdragbart, naturligtvis under förutsättning att det används i företaget som jag skrev om sedan skv hävdar något annat eller del av detta vid förfrågan så gäller det naturligtvis att det är för det blivande företaget. Får man inte rätt får man överklaga. Fick själv rätt ang. inventarier efter 7 års skrivande  totalt 20´ åter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.