Observationskonto, hur gör jag?

450
Hur använder jag ett observationskonto bäst.

Jag har lagt upp ett konto för sådant som jag ej fått underlag på...kan vara en utbetalning från bankkontot till ngt som jag ej vet. Då krediterar jag bankkontot och sen lägger jag det på ett väntarbeskedkonto, som jag bokar om när underlag kommer.

Kontonummer på observationskonto, 1999 har jag använt. Eller bör jag använda 9999?

De saker jag är osäkra på om de går igenom hos revisorn vill jag lägga på ett observationskonto och det gäller även betalningen av den.

                  D              K
2440                        1000
1999        1000

Kan jag lägga in en faktura så här? Räknar ej med att kunna dra någon moms på den.

Men hur gör jag när den trots allt betalas från firman...Bara så här?

                  D                K
2440      1000
1940                        1000

Och fråga 2...
För allt som jag vet hur det ska bokföras men jag har dåliga eller inga riktiga underlag. Bör jag lägga det på ett observationskonto istället för det den avser i väntan på underlag.
394
1
Du saknar väl ett led där du kostnadsför utgiften om den är avdragsgill?
Ulf Bjarme
450
[quote author=Ulf Erik link=topic=4316.msg20409#msg20409 date=1221992271][br]Du saknar väl ett led där du kostnadsför utgiften om den är avdragsgill?[br][/quote][br][br]Hur menar du? Visa...[br][br]Jag förstår att det bör kostnadsföras på ngt konto men när man använder obs.kontot så använder man vell bara det för de osäkra sakerna? Eller ska jag boka det som ngn kostnad OCH på obs.konto...
394
1
Jodå, jag tycker du mycket väl du kan bokföra en faktura som du är osäker på som en skuld enl. "försiktighetsprincipen" för att sedan så fort du fått mer klarhet göra en omföring från observationskontot till avdragsgill alt. ej avdragsgill kostnad eller något avräkningskonto.[br][br]Likadant bör du tillfälligt göra med alla affärshändelser som du inte är säker på för att sedan boka bort dem från observationskontot.
Ulf Bjarme
450
Bör jag bokföra allt som jag saknar underlag på under observationskontot. Det kan vara en faktura som i sig är godkänd. Men på fakturan saknas underlag för vad den avser. Kan vara allt från kontorsmaterial till fruktkorg.... Är detta en typisk obskonto.
450
Och vilket konto är bäst som observationskonto? 1999???
2066
22
Redovisa Rätt rekommenderar konto 1900 eller 2999, det finns inte med i baskontoplanen så välj nåt du själv tycker är lämpligt. Vad du ska bokföra på kontot är upp till dig och er revisor, men "normalt" bokför du tillfälligt exempelvis pengar som dragits från ett bankkonto innan du fått ett underlag för det:[br][br]K/1920 belopp[br]D/1900 belopp[br][br]När du sedan får underlaget och det visar sig vara en förbrukningsinventarie med 25% moms bokför du det som:[br][br]K/1900 belopp[br]D/2641 0,20*belopp[br]D/5410 0,80*belopp[br][br][br]Du nämnde saker du inte vet om revisorn tänker godkänna - personligen hade jag bokfört dem som jag själv tror är rätt men skrivit en lista över verifikaten jag är osäker på och bett min revisor gå igenom dem och kontrollera.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Tack Jonathan,[br][br]Jag tror jag behåller 1999 och sen har jag ju mitt 2893(tror jag det var) för uttag för utlägg och insättningar av privata pengar i bolaget. [br][br]Ditt exempel är precis som jag har gjort, då har jag gjort rätt. Tack. [br][br]Får nog sätta mig ner och lista upp i word/ecel en liten lista på verifikationer jag tycker är tveksamma resp. saknar underlag på. Eller varför inte låta revisorn göra det så kanske han missar några, eller är det av kostnadseffektivisering listan bör göras.[br][br]
2066
22
Hmm, nja... alltså, jag VILL att min revisor ska hitta fel (och rätta dem). Det är jag som är ansvarig för företagets bokföring och jag betalar en revisor för att hon ska kontrollera mig, det vore i det fallet mycket dumt att hoppas att revisorn skulle missa något fel :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Förstår hur du menar. Men är ju trevligt om några osäkra transaktioner går på firman istället för privat...Beskattade o dyra.[br][br]Och jag är personligen ej ansvarig för företaget, då hade jag gjort allt nogrannare med alla papper. Men är man ordningsam så är det jobbigt att arbeta med folk som ej är det...[br][br][br]
1165
15
Det är ju i slutänden inte revisorn som är den dömande om något är OK eller inte, utan det finns en lagstiftning som man prövas emot i länsrätten (och sedan eventuellt kammarrätt och regeringsrätt) ifall Skatteverket eller annan anmälare anser att man redovisat fel i sin bokföring.[br][br]Revisorn vill jag ha som ett kunnigt bollplank som kan motivera och utveckla varför något är OK att göra, och varför annat inte är OK. Gärna med angivande av en riskfaktor att denne har fel också.
2066
22
[quote author=Freetime link=topic=4316.msg20462#msg20462 date=1222181706][br]Förstår hur du menar. Men är ju trevligt om några osäkra transaktioner går på firman istället för privat...Beskattade o dyra.[br][/quote][br][br]Varför? Om man vill "fuska" (låter som något man gjorde i skolan) är det ju bara att gömma transaktionerna långt ner och med annan text på. Det är fortfarande styrelsen som är ansvarig och blir åtalad för eventuellt bokföringsbrott om det nu är grovt och/eller medvetet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Tur att man inte sitter i styrelsen  :vissla[br][br]Jag försöker men vissa inköp är på gränsen vad som är firmakostnader bara.
456
4
[quote author=Freetime link=topic=4316.msg20492#msg20492 date=1222207990][br]Tur att man inte sitter i styrelsen  :vissla[br][br]Jag försöker men vissa inköp är på gränsen vad som är firmakostnader bara.[br][/quote][br][br]Är dina kollegor medvetna om dessa transaktioner? Vad säger styrelsen som bär ansvaret?
450
[quote author=DEJI link=topic=4316.msg20493#msg20493 date=1222226515][br][quote author=Freetime link=topic=4316.msg20492#msg20492 date=1222207990][br]Tur att man inte sitter i styrelsen  :vissla[br][br]Jag försöker men vissa inköp är på gränsen vad som är firmakostnader bara.[br][/quote][br][br]Är dina kollegor medvetna om dessa transaktioner? Vad säger styrelsen som bär ansvaret? [br][/quote][br][br]Det råkar vara personerna i styrelsen som står för rörigheterna :bravo

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.