Försäljning av inventarie, bokföra

19
Hej!

Jag har tänkt sälja en inventarie från min enskilda firma som är momsregistrerad och redovisar moms en gång per månad.

Det är så att inventarien är värderad (i januari 2008) till 4000:- (begagnatmarknaden som t.ex. blocket) och jag tog in den som egen insättning i firman vid starten (ägde inventarien privat sedan tidigare).

Jag planerar att sälja den för 3000:- eftersom det är inventariens aktuella värde. Hur ska man bokföra detta? Jag antar att den som köper den inte skall betala någon moms i och med att firman inte köpt in den och deklarerat ingående moms utan bara tagit upp den i firman vid start.

Det jag undrar är också om det påverkar mitt resultat på något sätt.. det är ju inte en vara som firman säljer så man ska väl inte skatta för pengarna man säljer en inventarie för? Det enda som händer rent praktiskt är ju att summan 4000:- som nu finns bunden som kapital i inventarien omvandlas till pengar på firmans bankkonto. (Nu minskar den iofs med 1000:- men rent teoretiskt)

Vad jag förstått är det så att summan ju är konstant eftersom inventarien finns redan och resultatet beräknas på firmans totala tillgångar, (pengar + inventarier) - kostnader och om det byter plats är ju inte relevant eller?

Hur bokför man lättast detta (och på rätt sätt så klart) och vad händer med de 1000:- som inventarien minskat sedan den värderades till 4000:- ?

Hoppas någon kan förklara!
2066
2
En fråga först, är den bokförd som inventarie (med löpande avskrivning på den), i så fall när och hur mycket är avskrivet?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
24
[b]Ett förslag, efter mina antagande[/b][br][br]Du har inventarien uppskriven på konto 1220 som inventarie för 4 000 kr.[br]Du har låt oss säga skrivit av 500 kr hittills som finns på konto 1229, ackumulerade avskrivningar.[br]Du sätter in 3 000 kr från försäljningen på konto 1910, kassa.[br]Du har gjort en liten förlust, den bokför vi på konto 7973, förlust avyttring av maskiner och inventarier[br][br]Nu ska vi leka med siffrorna[br][br]1220 - K 4 000[br]1229 - D    500[br]1910 - D 3 000[br]7973 - D    500[br][br](Summorna balanserar)[br][br][b]Vad har hänt? [/b][br]Momsen redovisar du inte eftersom du inte betalat nån moms själv. Jag ser det som att du måste bli av med inventarien och den ackumulerade avskrivningen från balansräkningen och du ska sätta in pengarna från försäljningen. Sen måste du redovisa mellanskillnaden som förlust på konto 7973. (Har du inte skrivit av något så skippar du konto 1229 och bokför istället 1 000 kr på 7973)[br][br]Det finns kanske alternativa lösningar och jag har kanske missat nån detalj, men det här skulle kunna vara en lösning iaf.[br][br]
720
[quote author=AndreasT link=topic=4188.msg19699#msg19699 date=1218731347][br][br][br]Vad jag förstått är det så att summan ju är konstant eftersom inventarien finns redan och resultatet beräknas på firmans totala tillgångar, (pengar + inventarier) - kostnader och om det byter plats är ju inte relevant eller? [br][br][br][/quote][br][br]Nu blandar du ihop resultat och balans. Resultatet har inget med firmans tillgångar att göra, resultatet är dina intäkter - dina kostnader. [br][br]I detta fallet kommer ditt resultat att minska med 1000 kronor eftersom du säljer något för 1000 kronor mindre än du köpt det för.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.