Varuinköp från Eu-land

54
Kan någon förklara varuinköp från annat e-uland, vad som gäller för mig i sverige, jag har försökt att läsa och läsa men fattar svårt?

omvänd skatteskyldighet? för mig som köper eller?

Faktura utställd i Euro?
moms?
eurovalutakurs?
om det inte står nån valutakurs på faktura?

vad gäller vid inköp från ej annat e-uland, men utland?

mera???
2066
2
[quote author=Tobiass link=topic=4163.msg19555#msg19555 date=1218266947][br]Kan någon förklara varuinköp från annat e-uland, vad som gäller för mig i sverige, jag har försökt att läsa och läsa men fattar svårt?[br][/quote][br]Vet ej.[br][br][quote author=Tobiass][br]omvänd skatteskyldighet? för mig som köper eller?[br][/quote][br][br]Ja, du redovisar och betalar/återfår momsen istället för att leverantören gör det (uppge momsreg nr).[br][br][quote author=Tobiass][br]Faktura utställd i Euro?[br]moms?[br]eurovalutakurs?[br]om det inte står nån valutakurs på faktura?[br][/quote][br][br]Se ovan för moms. Du redovisar normalt endast summor i svenska kronor. Oficiella valutakurser publiceras av riksbanken som [url=http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16747]månadsgenomsnitt[/url], de är ok att använda.[br][br][quote author=Tobiass][br]vad gäller vid inköp från ej annat e-uland, men utland?[br][/quote][br]Då är det import. Det finns massvis med regler kring det, om du menar enbart ekonomiskt betalar du tullavgift och hanteringsavgifter. Tullverket lägger vanligtvis på avgifter och moms, annars är du själv skyldig att anmäla och betala det.[br][br][quote author=Tobiass][br]mera???[br][/quote][br][br]Köp en allmän bok om redovisning/bokföring, de brukar även ta upp en hel del kring EU.[br][br]PS[br]Det heter EU-land (Europeiska Unionen).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
54
[color=red][font=Verdana]omvänd skatteskyldighet? för mig som köper eller?[br][br]Ja, du redovisar och betalar/återfår momsen istället för att leverantören gör det (uppge momsreg nr).[/font][/color][br][br][br][b]Hur är det med faktura från Schweitz som kommer utan moms?[br]Det är ju utanför Eu.[/b]
1324
2
Jo Schweitz är utanför Eu så att denna är momsfri är ju helt riktigt. [br][br]Och eftersom denna tråd pratar "varor"  så får du betala momsen (och ev tull) till tullverket vid införsel. [br]Normalt hanterar fraktaren detta. Om det inte är betalt får du anmäla detta själv och betala. [br][br]Är det tjänster du köper så går det oftast under §7 och då  har du omvänd moms på samma sätt som EU köp. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.