Privat tagna lån in i ett HB

5
Jag och min kollega har finansierat ett köp av ett HB genom att ta egna privata lån hos banken. Vi har olika stora delar på lånet, samt olika räntor, men vi vill att vi ska dela på kostnaderna för dem gemensamt. Alltså 50% var.
Kan vi lyfta in lånen i HB, och gör egna betalningsavier från oss (som privatpersoner) som sedan HB betalar. Blir detta riktigt rent juridiskt och vad sker i så fall skattemässigt?

Vi har som tanke att under första året inte ta ut någon lön, utan vi vill istället satsa på att betala tillbaka på lånen. Kan vi ange 0 i den prel självdekl, eller riskerar vi att åka på värsta kvarskatten då?

Kan någon klok person hjälpa oss med detta.
Tack på förhand Agnes & Cecilia
2066
22
Ägarna till ett HB får ingen lön från företaget, allt  som plockas ut blir ett eget uttag, oavsett om pengarna används till ett lån eller övrig privatekonomi. För att göra lånebördan fördelad lika mellan er plockar ni ut motsvarande del var (om de är fördelade 40/60% plockar den ena av er ut 40% och den andra 60%) - ska båda lånen betalas av på lika lång tid borde det stämma ganska bra mot låneavierna.[br]I slutet av året fördelar ni vinsten så att den motsvarar de pengar ni plockat ut till lånen och om det blir något kvar fördelar ni antingen det i samma proportion och betalar av extra på lånen eller så fördelar ni det 50/50 och får lite "lön" också.[br][br]Lånen blir ingen kostnad för företaget, så om ni tjänar tillräckligt för att betala av lånen är det stor sannolikhet att ni även går med vinst och alltså måste betala restskatt. Värt att tänka på är att skatten betalas privat av er på den del av företagets vinst ni tagit hand om.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Tack Jonathan,[br]men vi två vill dela det hela lika. Vi vill alltså dela på lånen samt dela så att vi tar ut 50% var av eget uttag. Undrar alltså om man kan göra som "en egen insättning" av lånen. Vi har använt lånen till att köpa själva bolaget för. Något bra tips, eller tankar kring detta?[br]Cecilia
2066
22
Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag ser inte hur det skulle bli någon som helst skillnad att plocka in två privata lån i företaget och betala dem med företagets pengar mot att plocka ut pengarna i relation till lånens storlek och betala dem privat.[br]Skattemässigt hamnar det ändå på er som privatpersoner. För enkelhetens skull kan ni kanske lägga ihop båda lånen till ett gemensamt eller ett som står i bolagets namn, men ni kommer ändå stå för dem privat plus att det eventuellt kostar mer att lösa dem än ni tjänar - vet inte vilka villkor eller storlek det gäller.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Om nu nu lånat pengar för att köpa detta HB så antar jag att detta köp måste ha bokförts på något sätt i bolaget.  Och då som egen insättning. [br][br]Hur detta går till vet jag dock inte då jag aldrig själv handlat ett bolag. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.