Flera AB:n?

8
Varje år tar jag ut ~90 000 till 20% skatt i utdelning från mitt AB. Till det plockar jag ut en sedvanlig lön på 20500 kr varje månad.

Min fråga är nu helt enkelt; kan man starta flera AB:n (låt säga 4 st) och plocka ut maxgränsen för utdelning från dessa varje år till lägre beskattning än lönen (4x90 000 = 360 000 kr)?

Smart skatteplanering eller rent utav olagligt?

/J
2066
2
Ser ingen anledning till att det inte skulle funka - så länge alla företagen har verksamhet och går tillräckligt med vinst. Jag har inget som stödjer det resonemanget dock och ser fram emot vidare svar :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
Det finns inget som hindrar att du har hur många bolag som helst men att starta dem enbart i syfte att komma åt den lågbeskattade utdelningen är väl tveksamt om det är så god affär. Innan du står på +-0 så har det gått något år bara där så för att få några positiva skattekonsekvenser gäller det att du planerar för flera år framöver.
2066
2
Om man bortser från eventuella tvivelaktiga syften med bolag som bara existerar på papper så borde det fungera. Säg att du har en verksamhet som expanderar (men fortfarande är ett relativt litet bolag) och istället delar upp den verksamheten på flera bolag och ser aktiekapitalet som en investering ämnad att skapa avkastning.[br]Det kanske skulle funka, men du måste fortfarande göra bokslut och betala för det på varje bolag, så det kan nog bli marginellt att tjäna "mycket" pengar på minskad skatt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.