Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan
Engagerad medlem
450
1

Leverantörsfaktura krångelfråga


Fått en påminnelseavgift avseende ränta för försen betalning på säg... 115sek. Sen dök det upp en faktura från inkasso på 115+160sek=275Sek. Jag har registrerat den första fakturan men när det kommit en ny med samma innehåll + inkassokostnaden hur gör jag då. Kan jag bokföra del av fakturan? Eller ska jag makulera den tidigare? Jag kan ju inte boka hela fakturan för en del av den avser ju en tidigare eller ....
Toppskribent
2066
22
Jag hade bokat de 160 som en inkassokostnad och skrivit på den vad och varför (referens till den "riktiga" fakturan). Vet inte om det är rätt eller inte, men det känns rimligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Engagerad medlem
450
1
Du menar att jag registrerar den som en lev.faktura men med beloppet 160 sek bara?

Sant, bara man skriver vad det avser... sen får vi se hur personen som betalar gör, men det går nog att lösa. Tyvärr sköter jag inte betalningarna ännu.
Engagerad medlem
456
4
Eftersom du förmodligen fått nytt förfallodatum föreslår jag att du krediterar den föregående fakturan och bokar in denna inkl. inkassokostnaden...
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.