Vad får jag kvar när moms och skatt är dragen?

3
Mera frågor som jag hoppas någon kan svara på 🙂

Jag säljer en vara för 250:-

Av det priset drar jag 20%, vilket är moms som staten ska ha.

Pris efter moms: 200:-

Varan kostade 100:- att köpa in. Vinsten blir därför 100:-.

Av vinsten ska jag sedan skatta bort ca 30%. Slutlig vinst: 70:-

Tänker jag rätt nu?

tacksam för svar, håller just på att lära mig bokföring och behöver lite konkreta exempel att förstå utifrån!

🙂 Tack på förhand Linnea
2066
2
Ca 30% "försivinner" i skatt till egenavgifter, sen har du din personliga skatt kvar att betala, hur mycket den är beror på var du bos samt hur mycket du tjänar.[br]Räknar du med ett bortfall på 50% på din vinst brukar det stämma hyffsat. Dvs, på dina 100 kr i vinst har du efter alla skatter kvar 50 kr i egen ficka.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
91
Dra bort momsen[br][br]Netto får du behålla 54%[br][br]Mvh Allhjälpen i Umeå HB[br][br]www.allhjalpen.se
www.allhjalpen.se
223
[quote author=Lionel link=topic=3872.msg18129#msg18129 date=1210328840][br]Mera frågor som jag hoppas någon kan svara på :)[br][br]Jag säljer en vara för 250:-[br][br]Av det priset drar jag 20%, vilket är moms som staten ska ha. [br][br]Pris efter moms: 200:-[br][br]Varan kostade 100:- att köpa in. Vinsten blir därför 100:-.[br][br]Av vinsten ska jag sedan skatta bort ca 30%. Slutlig vinst: 70:-[br][br]Tänker jag rätt nu?[br][br]tacksam för svar, håller just på att lära mig bokföring och behöver lite konkreta exempel att förstå utifrån![br][br]:) Tack på förhand Linnea[br][/quote][br][br]Sklij på utgifter och kostnader - du ska ju bokföra moms även för inköpet (100 kr, men du betalade ju 125...).[br][br]Det låter inte som ett klockrent exempel om det är bokföring du vill lära dig. Det är först när du gått runt ett räkenskapsår, dragit bort alla kostnader och tagit ut löner som det är dags att fundera på [i]eventuell[/i] vinstskatt, men det har inget med den löpande bokföringen att göra.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.