Hur räkna ut skatten per månad

1
Hej!
Precis startat en enskild firma och nu ska jag betala skatten innan den 12e.

Har fått ett preminlärt belopp att betala in till skatteverket men nu drar jag in mer än jag trodde så jag ska väl betala mer.

Hur räknar jag mycket jag ska betala in?

Räknar jag in samtliga inkomster ex moms sen drar ~30% på det?

Eller drar man skatten på endast vinsten?

Som ni ser är jag helt nybörjare så är väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!

MVH,
BJ
1324
4
Det prelbelopp du fått av skatteverket är det du behöver betala NU. [br][br]Förvisso skall du troligen betala mer men det behöver du betala i maj nästa år (om inte summan överstiger 20 000:- för då gäller 12 feb) utan att betala några extra avgifter. [br][br]Nu är ju detta kanske jobbigt att ha pengar som inte är dina. Om du vill kan du då efter någon månad lämna en ny prel deklaration och får då betala in under resten av året för att komma ikapp. [br][br]Sedan brukar vi ha en schalon för att betala skatt. Om du säljer för 200 000:- exkl moms (250 000:- inkl moms) och har kostnader på 40 000:- exkl moms ( 50 000:-  inkl moms). [br][br]Då skall du betala momsskillnaden. dvs 50000:- minus 10000:- = 40000:- vilket du betalar på f-skatten om du har årsredovisning på moms. Annars Ligger den utanför f-skatten. [br][br]Sedan kan man se det som om ca 50% av dom 160 000:- som är vinst blir skatt. Detta är lite högt räknat då det inte tar hänsyn till grundavgrag och jobbavgrag. Sedan måste man ju ta hänsyn till ev sidoinkomster, ev fastighetsavg, avdrag på räntor, ränta på uppskov och din exakta kommunalskatt så summan kan man aldrig ange exakt med dom förutsättningar du angett.  [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.