Dröjsmålsränta - Vad gäller?

822
51
Vad gäller vid dröjsmålsränta? Finns det några bestämda lagar som reglerar hur mycket man får ta ut och vad ligger en vanlig dröjsmålsränta på?

Mvh Patrik
193
Jag hade en fråga om detta till min redovisningsekonom för drygt ett år sedan och fick följande svar:[br][br]Dröjsmålsränta räknas med referensräntan + 8 % om inget annat avtalats, vilken i dagsläget innebär [b]11,5%[/b] ([i]OBS! den kan ha ändrats nu[/i]). Detta är en årsränta så du får ta obetalt belopp * 11,5% * antal dagar / 365. Dröjsmålsränta får du räkna från 30 dagar efter fakturadatum, om inget annat avtalats. Dröjsmålsräntan får du ta ut oavsett påminnelser, inkassokrav, etc.[br][br]Påminnelser är väl mer kutym än regel. Man får skicka direkt till inkasso om man vill, fast man brukar skicka en påminnelse först.[br][br]Dröjsmålsränta kan antingen faktureras innan fakturan är betald (dvs ”hittills upplupen dröjsmålsränta”) eller i efterhand när fakturan är betald.[br][br] rtfm Jag har en lagom myndigt formulerat påminnelsebrev som jag kan skicka, om du vill....[br][br]
1324
4
Referensräntan är idag 4% så det lär bli 12 totalt just nu. [br][br]Hans
822
51
Tack för bra svar!  :nicka[br][br]Mejla gärna texten Helén! [br][br]/Patrik[br][br]Ps. Här är flera bra inlägg om hur man kan göra när [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3136.0/]kunden inte betalar[/url]
2066
22
Räntelagen är fullt dispositiv, vilket innebär att det står parterna fritt att avtala om i princip vilka räntor man vill - så länge det inte kan anses vara ocker. (Därav vissa moderna kreditföretag som kan ta uppemot 30% i ränta.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
Så är det, Jonathan. Även om jag tycker att upp emot 30% ÄR ocker och att verkligen utnyttja redan ekonomiskt svaga personer. Men det där är ju en subjektiv gräns.
1616
6
Borde det inte räcka med att skriva:[br][br]"Vid betalning efter förfallodatum debiteras dröjsmålsränta enligt[br]räntelagen. Påmminnelseavgift 50,00 kr."[br][br]?
Må väl!
1616
6
[quote author=Jonathan link=topic=3738.msg17362#msg17362 date=1207588196][br]vilket innebär att det står parterna fritt att avtala om i princip vilka räntor man vill [/quote][br][br]Det avtalas då redan i offerten som kunden väljer om den ska acceptera. För fakturan kan väl aldrig anses gälla som accept från kund om denna inte vet om kostnaden bortsett från rätten till ränta enligt räntelagen för det kan man väl aldrig bestrida?
Må väl!
2066
22
[quote author=Mojo link=topic=3738.msg17371#msg17371 date=1207600610][br][quote author=Jonathan link=topic=3738.msg17362#msg17362 date=1207588196][br]vilket innebär att det står parterna fritt att avtala om i princip vilka räntor man vill [/quote][br][br]Det avtalas då redan i offerten som kunden väljer om den ska acceptera. För fakturan kan väl aldrig anses gälla som accept från kund om denna inte vet om kostnaden bortsett från rätten till ränta enligt räntelagen för det kan man väl aldrig bestrida?[br][/quote][br][br]Offert fungerar bra. Det som står på fakturan är utan verkan om det inte är avtalat före. Oavsett om det är en faktura på produkter du inte beställt eller om det är ränta som inte är avtalad. Jag är inte så petig med det själv ska erkännas. Om en kund beställer något utan att ha fått en offert med villkor låter jag det helt enkelt stå på fakturan. Skulle någon ha synpunkter på det jämkas räntan bara till den lagstadgade, det är inget jag tjänar pengar på, det är helt enkelt för omständigt att i telefon gå igenom alla detaljer som gäller.[br]Det bör stå i underlag/offert/faktura att ränta debiteras enligt räntelagen, har ingen referens, men det känns säkrast. Om ni har avtalat bort räntan (exempelvis att en större kund i sina leverantörsvillkor reglerat räntesatser eller betalningstider) kan den ju bli mindre än vad som sägs i räntelagen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.