Avdrag för kontor i annans bostad

7
Hej.
Jag har en enskild firma och min enda lokal för verksamheten har jag i bostaden.
Som bostad hyr jag en del av mina föräldrars villa för 2500 kr per månad.

Betraktas
det som jag bor i Hyresrätt eller Villa? Jag hyr ju liksom, men jag tror inte mina föräldrar betalar någon särskild skatt på hyresarvodet så det kanske snarare är att betrakta som en ersättning för omkostnader?

Har inte tänkt på att man kunde göra avdrag för detta så har inte tagit några kvitton och sådant vid betalningen - men kan man skriva sådant nu på efterhand?

Eller kan man åtminstone dra av 4000 kr pga att jag arbetat mer än 800 timmar hemifrån, för det har jag ju definitivt gjort! Eller går inte det när inte jag äger villan???

Mycket tacksam för svar,

Andreas
2360
49
Det där är en hel djungel  med flera rättsfall.  Man haar 5 år på sig att ändra om man kommer på något nytt eller man har gjort fel. och 4000:- ju en regel när man hyr och har mer än 800 timmars abete. Har du lager ex-vis. När det uthyrning var regeln tidigare att man fick göra det för 8000:- per år utan att ta upp det. Det gällde sommarstugor som var uthyrda en del av året i mitt fall. Det har pratats om att höja värden för den delen men om det gäller dig som son? SKV är svåra att ha att göra med, det syns ingen förbättring fast de är ny regim.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
Haha! Kanske hade varit bättre att ta bort alla konstiga avdrag man kan göra och sänkt skatten istället![br][br]Men det där med att de skulle höja värdena... det kan väl inte bli till 2007 års deklaration då?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.