Bokföra tjänstemil gjorda med privat bil

19
Hej!

Det är så att jag bedriver enskild firma och använder min privata bil i firman. Jag har valt att inte ta upp den i företaget eftersom jag åker mer privat med den än för firmans räkning.

Jag fakturerar mina kunder 30kr/mil när jag gör uppdrag och för detta i en körjournal enl. SKV-s regler. Nu har jag kommit till januari månads slut och tänkte sammanställa körjournalen för januari månad för att se hur mycket jag åkt med bilen i tjänsten. Summan vill jag senare ta ut till mig själv. Hur bokför man detta?

Vad jag hört kan man antingen ta det hela vid deklarationen genom att summera verksamhetsårets körda mil eller så kan man ta det månad för månad. Månad för månad verkar bäst tycker jag då man får kontinuerlig "koll" på vad man åkt.

Ska man då bokföra t.ex.:

7331 Skattefri bilersättning: Debet 18,50 x antal mil jag körde.
7332 Skattepl. bilersättnig: Debet överskjutande del x antal mil jag körde
2018 Egna insättningar: Kredit totalbeloppet. (alt. eget kapital)

Då uppstår ju en skuld till mig själv... och en reseräkning som verifikat.

När jag sedan tar ut pengarna så motkonterar jag samtliga konton nämnda ovan?

Eller... ska man t.ex. Skriva reseräkningen och NÄR MAN TAR UT pengarna kontera

7331 Skattefri bilersättning: Kredit 18,50 x antal mil jag körde.
7332 Skattepl. bilersättnig: Kredit överskjutande del x antal mil jag körde
2018 Egna insättningar: Debet totalbeloppet. (alt. eget kapital)

Har ni några tips på hur man kan göra för att få det enkelt och bokföringsmässigt korrekt.

MVH

Andreas
7
Nu är ju inte jag så himla bokföringsmässig men jag hade nog skrivit de extra kronorna på ett inkomst-konto. För är det inte egentligen en inkomst för tiden du sitter i bilen?[br]Bara att göra ett eget fint inkomst-konto tex. 3011 och skriva summa där i samband med att man fakturerar. Då slipper du ju också krångla när du ska ta ut pengar - blir bara ett vanligt uttag.[br]2018 måste väl bli kredit för man har väl liksom gjort en insättning i företaget genom att lägga ut för bensinen etc.[br][br]Fast lita inte på mig. Någon annan bokföringsmässig person kanske vet bättre?
589
1
Tycker du snurrar till det lite, lasdjfk. Det du pratar om är den inkomst som Andreas tar ut av kund. Den utgår jag ifrån att han tar upp som inkomst. Men det Andreas frågar om är hur han sedan ska ta ut pengarna från firman.[br][br]Andreas: Bokningen ser OK ut, men jag tror inte du kan ta ut mer än 18,50 per mil när du bedriver enskild firma. Orsaken till det är att allt därutöver ses som lön och du tar inte ut lön från enskild firma, det är ju överskottet som sedan skattas som lön. Så stryk det där med konto 7332.[br][br]När du sedan tar ut pengarna ska du boka:[br]1930 (eller vilket konto du använder för bank) kredit[br]2013 Egna uttag, debet.[br][br]Alltså ingen motkontering av kontona från första bokningen.
7
[quote author=Jorgen link=topic=3447.msg15880#msg15880 date=1201973742][br]Andreas: Bokningen ser OK ut, men jag tror inte du kan ta ut mer än 18,50 per mil när du bedriver enskild firma. Orsaken till det är att allt därutöver ses som lön och du tar inte ut lön från enskild firma, det är ju överskottet som sedan skattas som lön. [br][/quote][br][br]Ja men det var ju det jag menade  :D. Självklart måste man ju kunna ta hur mycket man vill per mil, men det som går över 18,50 skriver man ju som inkomst till exempel på konto 3011. [br][br]Eller?
589
1
Nej, du bokar all inkomst gällande milersättning på det kontot (3011, eller annat inkomstkonto). Sedan kommer kostnaden på konto 7331.[br][br]Hur hade du annars tänkt boka inkomsten? Och fortfarande få momsen rätt?
7
[quote author=Jorgen link=topic=3447.msg15882#msg15882 date=1201975007][br]Nej, du bokar all inkomst gällande milersättning på det kontot (3011, eller annat inkomstkonto). Sedan kommer kostnaden på konto 7331.[br][/quote][br]Ja, det var ju sant. Så måste det bli.
19
Hej igen och tack för alla svar... jag gjorde som si så här att:[br][br]Fakturan jag skickade innehöll ju ersättning för milen så momsen och att det var "en inkomst" hamnade ihop med den. Sedan gjorde jag en reseräkning och bokförde enligt: [br][br]7331 Skattefri bilersättning: Debet[br]7332 Skattepliktig bilersättning: Debet[br]2018 Egna insättningar: Kredit[br][br]När jag tar ut det senare så blir det: [br][br]2018 Egna insättningar: Debet[br]1920 Bank, plusgiro: Kredit (eller whatever konto man drar det från)[br][br]7331 och 7332 Låter jag bli att göra något med tills det är dags för deklarationen. [br][br]Detta enligt andra källor jag pratat med. [br][br]Vad tror ni om det tillvägagångssättet?[br][br]/Andreas[br][br]
589
1
Helt OK. Sånär som på att du kunde ha struntat i bokningen på konto 7332, den gör ändå ingen som helst skillnad när du sedan deklarerar, eftersom det som går över 18,50 är lön. Men å andra sidan, om du i deklarationen verkligen behandlar den som icke avdragsgill så kvittar det ju.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.